Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Girl Lukasa Dhonta to subtelny portret dziewczyny uwięzionej w ciele chłopaka.
Lara marzy o staniu się kobietą i karierze tanecznej. Przed nią wyjątkowy, lecz niełatwy czas wchodzenia w dorosłość, doświadczania nowych pragnień, tworzenia tożsamości. Girl to dojrzałe, poruszające kino o wyczerpującej walce o siebie w pozornie akceptującym świecie, ale również pełna emocji historia o podążaniu za marzeniami. W roli tytułowej nagrodzony w Cannes zjawiskowy Victor Polster.
Lista kin, w których obejrzycie Girl
Film otrzymał już m.in. nagrodę krytyków FIPRESCI w sekcji Un Certain Regard na zeszłorocznym MFF w Cannes, a także zdobył tam wyróżnienie dla najlepszego debiutu (Camera d'Or) i Queer Palm. Został też wyróżniony Europejską Nagrodą Filmową w kategorii europejskie odkrycie roku (Prix FIPRESCI), wcześniej nominowany do Złotych Globów, otrzymał też nominację do francuskiego Cezara w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny.
Girl wejdzie na ekrany polskich kin 22 marca 2019 roku (dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty).
Prasa o filmie
Lekcja miłości, z której warto robić notatki.
Anna Tatarska, "Vogue"
Trudno się otrząsnąć z wrażenia jakie ten film robi, debiut roku!
Janusz Wróblewski, "Polityka"
Film, który nadaje nowego - właściwego - sensu słowom: walcz jak dziewczyna!
Anna Serdiukow, dziennikarka
Finezyjny film o sile ducha, determinacji i czułości. Bardzo nam wszystkim potrzebny: tutaj i teraz.
Łukasz Maciejewski, krytyk filmowy
Lukas Dhont urodził się w 1991 roku. Jest absolwentem akademii sztuk pięknych KASK w Gandawie. Jego krótkometrażowe filmy zdobywały nagrody na wielu filmowych festiwalach (np. w rodzinnej Gandawie czy Leuven). Tworzy także muzyczne teledyski. Girl to jego pełnometrażowy debiut.
Długo zastanawialiśmy się, jaki zawrzeć w tym filmie konflikt. Nie chcieliśmy, by jego źródłem był zewnętrzny świat. Zależało nam na tym, by bohaterka miała wokół siebie ludzi otaczających ją miłością i służących jej wsparciem. Konflikt musieliśmy więc umieścić w niej samej, ale w taki sposób, żeby widzowie mogli go dostrzec. Pomogła nam w tym fizyczna, taneczna przestrzeń, za sprawą której mogliśmy wiele pokazać. Taniec pomógł nam uzewnętrznić uczucia i rozterki tej dziewczyny. Dzięki temu odnaleźliśmy klucz do wykreowania intymnego portretu psychicznego świata młodej transpłciowej osoby, ale nie koncentrując się tylko na tym, że jest transpłciowa. To przecież także nastolatka i córka.
Nowa fala kina LGBT. Wywiad z Lukasem Dhontem