Jury XXIII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą młodych krytyków filmowych, w składzie: Marcin Adamczak, Darek Arest, Klara Cykorz, Paweł Felis, Grzegorz Fortuna, Marek Hendrykowski, Anka Herbut, Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Adam Kruk, Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Sebastian Smoliński, Andrzej Szpulak, Janusz Zaorski, Bartosz Żurawiecki, po zapoznaniu się z pracami 52 uczestników, na posiedzeniu w dniu 23 maja 2019 roku postanowiło jednogłośnie przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 10 000 zł, otrzymuje
KLAUDIA RACHUBIŃSKA
Za zestaw znakomitych tekstów opartych na inspirujących paradoksach - jednocześnie imponujących pod względem literackim i rasowo krytyczno-filmowych; połączonych wspólnym tematem, ale przy tym odmiennych stylistycznie i dopasowanych do atmosfery omawianych filmów i seriali; za umiejętność wyciągania oryginalnych wniosków i odwagę w rozprawianiu się z powierzchownymi interpretacjami.
II nagroda, EX-AEQUO, po 3 000 zł
MACIEJ KRYŃSKI
Za wyczulenie na język filmu, umiejętność twórczego posługiwania się językowym i myślowym skrótem oraz swobodę poruszania się na niebezpiecznym terytorium pogranicza sztuk.
MARCIN STACHOWICZ
Za odwagę, rozmach, szerokie spektrum tematyczne i formalne, za paranoiczne ciągi i polityczne baśnie, czarodziejsko-pirackie rozmazywanie granicy między krytyką a literaturą.
III nagroda, 1500 zł
DIANA DĄBROWSKA
Za konsekwentny styl krytyczny, wyjątkowo wyczulony tak na ciągłość historii kina, jak i na indywidualne charaktery pisma twórców, których dzieła opisuje laureatka z delikatnością i przenikliwością jednocześnie.
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Sylwia Borowska-Kazimiruk (Naked/Nude)
Za imponujący przykład eleganckiego i wnikliwego, a przy tym bardzo osobistego odczytania filmu.
Marcin Kempisty (Elegia o Ralphie Demolce)
Za elegancką miniaturę prozatorską, w której portret animowanego bohatera kreślony jest z empatią i wyczuciem szczegółu, składającymi się na niekonwencjonalną opowieść o analogowo-cyfrowym świecie.
Karol Kućmierz (Koniec z komedią)
Za wdzięk stylu i zdolność przekornego przyglądania się nie tylko filmowym konwencjom w analizie perwersyjnej natury stand-upu i jego zwodniczej, autoterapeutycznej siły (na przykładzie Nanette).
Patrycja Mucha (Pokolenie 16mm)
Za krytyczny namysł nad filmowym portretem dojrzewania w latach 90.
Joanna Najbor
Za znakomity literacko, gęsty od znaczeń i pulsujący miłością do kina esej o twórczości Lisandro Alonso.
Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix) we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 26 lipca 2019 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.