Ostatnie dzieło w dorobku Roberta Bressona, jednego z najważniejszych reżyserów francuskiego kina arthouse'owego, jednym z jego spadkobierców jest Bruno Dumont. W tej adaptacji prozy Lwa Tołstoja fałszywy banknot uruchamia pechową serię wydarzeń, której rezultatem jest moralny upadek pewnego młodego mężczyzny. Niesłusznie oskarżony, stopniowo coraz bardziej brnie w kryminał. Pieniądze reprezentują tutaj zarówno grzech chciwości, jak i wady kapitalistycznego systemu; ekonomiczna perspektywa krzyżuje się z moralną. Przy całym swoim dramatyzmie ekranowa historia zostaje opowiedziana z nadzwyczajną powściągliwością, widoczną na poziomie gry aktorów, kompozycji kadrów i narracji. Film jest pozbawiony wszelkich ozdobników i zredukowany do nagiej przyczynowo-skutkowej struktury.
(1901–1999). Przez pewien czas zajmował się malarstwem. W 1934 roku zrealizował krótkometrażówkę Sprawy publiczne. Jego reżyserska kariera na dobre zaczęła się w roku 1943, kiedy to nakręcił swój pełnoprawny debiut zatytułowany Anioły grzechu. W ciągu następnych czterech dekad zrealizował m.in. Kieszonkowca, Na los szczęścia, Baltazarze! i Mouchette. Nie cieszył się wielką popularnością pośród masowej widowni, ale zyskał wielkie uznanie krytyków.
1951 Dziennik wiejskiego proboszcza / Journal d'un curé de campagne / Diary of a Country Priest
1959 Kieszonkowiec / Pickpocket
1966 Na los szczęścia, Baltazarze! / Au hasard Balthazar / Balthazar
1967 Mouchette
1983 Pieniądz / L'argent / Money