Absolwent Film.Factory Béli Tarra Hilal Baydarov idzie jak burza – w samym 2018 roku wyreżyserował trzy docenione na festiwalach pełnometrażowe filmy. W jednym z nich w czarno-białych surowych kadrach pokazuje dzień z życia swojej matki. Samotna wdowa świętuje urodziny. Wypełnia czas rutynowymi czynnościami – przygotowywaniem posiłków, pracą w ogrodzie, modlitwą, porządkami. Pomiędzy nimi następują krótkie momenty zawieszenia – uwagi, ruchu, mocy. O czym myśli, co ją zajmuje? Jej twarz pozostaje nieprzenikniona. Dzień wyrwany z codzienności człowieka – mówi Baydarov – jest podsumowaniem całego życia. Zgrabna metafora. Ale w medytacyjnej pracy, w konstruowaniu łańcucha powtórzeń leży przecież jakiś sens – to forma obrony przed nieprzewidywalnością losu, który tak często zabiera, chociaż czasami też i daje. Szukam deformacji, jakiejś rysy w płynnym rytmie dnia, w tym wyjątkowo malowniczym, choć melancholijnym trwaniu. Może jest nią niepodniesiona słuchawka telefonu?
FF w Satajewie 2018 - Nagroda Docu Talent
Urodził się w 1987 roku w Baku (Azerbejdżan). Po skończeniu studiów informatycznych uczył się reżyserii w Film.Factory Béli Tarra w Sarajewie. Jego pełnometrażowy debiut Hills Without Names (2018) miał premierę na festiwalu w Montrealu. W tym samym roku kolejny film Urodziny zdobył Nagrodę Docu Talent na festiwalu w Sarajewie. Najnowszy When The Persimmons Grew (2019) był premierowo pokazany na festiwalu Visions du Réel w Nyon, gdzie zdobył Nagrodę Jury.
2018 Hills Without Names
2018 Urodziny / Ad Günü / Birthday
2018 Selimpaşada Bir Gün / One Day in Selimpasha
2019 Xurmalar Yetişən Vaxt / When the Persimmons Grew