English

Wiejska ciuciubabka

Shūji Terayama
Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek) / Den’en ni shisu
Japonia 1974 / 104’
Motyl Labirynt traw

Zapaliłem zapałkę nad brzegiem morza. Czy mam ojczyznę, której mógłbym poświęcić życie? – pisze Terayama w jednym ze swoich najbardziej znanych utworów poezji tanka. Wiejska ciuciubabka uchodzi za najbardziej osobiste dzieło Japończyka – jest rozliczeniem artysty z własnym dzieciństwem, a zarazem dowodem na to, że rekonstruowanie historii ociera się w niebezpieczny sposób o fałsz. To quasi-autobiograficzna opowieść o nieudanej czy też wyimaginowanej ucieczce chłopaka od zaborczej matki w towarzystwie kobiety z sąsiedztwa. Osadzony w malowniczej scenerii film jest głęboko zanurzony w spirytualistycznym świecie legend i podań prefektury Aomori, którą Terayama traktował jak własną ojczyznę. Tam, na górze Osore, za pośrednictwem niewidomych szamanek itako przenikają się światy żywych i umarłych. W kulminacyjnym momencie dochodzi do spotkania dorosłego już bohatera z własnym „ja” z przeszłości. Proces tworzenia dzieła jest dla artysty tytułową wiejską ciuciubabką, nieustanną grą z samym sobą.

Nikodem Karolak

nagrody

Nagrody Blue Ribbon 1976 – najlepszy aktor drugoplanowy

Shūji Terayama

Żyjący w latach 1935-1983 japoński intelektualista, nonkonformista i nieustępliwy fanatyk pracy, a przy tym skandalista i wywrotowiec, enfant terrible, któremu udało się zrewidować rodzimą tradycję. Znany na świecie przede wszystkim jako założyciel legendarnego alternatywnego teatru Tenjō Sajiki, wyreżyserował kilka filmów z silnie zarysowanymi wątkami autobiograficznymi, w tym kontrkulturowy manifest Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! czy pokazywaną na MFF w Cannes w 1975 roku Wiejską ciuciubabkę, którą krytycy zestawiali z Osiem i pół Federica Felliniego. U kresu życia stworzył własną wersję Stu lat samotności Márqueza – Żegnaj, Arko!, w której kultura Macondo przenika się z japońskimi mitami i wierzeniami. Terayama jako artysta totalny nie tylko mieszał różne gatunki i konwencje, ale łączył kino z teatrem, burząc czwartą ścianę pomiędzy widzem a artystą.

Wybrana filmografia

1971 Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o suteyo machi e deyō / Throw Away Your Books, Rally in the Streets

1974 Wiejska ciuciubabka / Den'en ni shisu / Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek)

1977 Bokser / Bokusā / Boxer

1981 Owoce namiętności / Shanhai Ijin Shōkan / Fruits of Passion

1984 Żegnaj, Arko! / Saraba hakobune / Farewell to the Ark

Twórcy

reżyseria Shūji Terayama
scenariusz Shūji Terayama
zdjęcia Tatsuo Suzuki
montaż Hiroshi Asai, Sachiko Yamaji, Otsubo Ryūsuke
muzyka J.A. Seazer
obsada Suga Kantarō, Hiroyuki Takano, Yoshio Harada, Isao Kimura, Keiko Niitaka
producent Eiko Kujō, Yumi Govaasu, Shūji Terayama
produkcja Art Theatre Guild (ATG)
właściciel praw Toho
język japoński
barwa kolor