English

Pieśni Maldorora

Shūji Terayama, Henriku Morisaki
Les Chants de Maldoror / Marudororu no uta
Japonia 1977 / 27’
Maszyna do czytania Owoce namiętności

Próba dekonstrukcji kontrowersyjnej powieści Lautréamonta. Jej fragmenty przetłumaczone na język japoński ożywają na ekranie, zestawione z delirycznymi obrazami ludzkich i zwierzęcych form, inspirowanych twórczością francuskiego symbolisty. Przykład tzw. filmu do czytania.

Nikodem Karolak

nagrody

Festiwal Filmowy w Lille 1977 – Nagroda Krytyków

Shūji Terayama

Żyjący w latach 1935-1983 japoński intelektualista, nonkonformista i nieustępliwy fanatyk pracy, a przy tym skandalista i wywrotowiec, enfant terrible, któremu udało się zrewidować rodzimą tradycję. Znany na świecie przede wszystkim jako założyciel legendarnego alternatywnego teatru Tenjō Sajiki, wyreżyserował kilka filmów z silnie zarysowanymi wątkami autobiograficznymi, w tym kontrkulturowy manifest Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! czy pokazywaną na MFF w Cannes w 1975 roku Wiejską ciuciubabkę, którą krytycy zestawiali z Osiem i pół Federica Felliniego. U kresu życia stworzył własną wersję Stu lat samotności Márqueza – Żegnaj, Arko!, w której kultura Macondo przenika się z japońskimi mitami i wierzeniami. Terayama jako artysta totalny nie tylko mieszał różne gatunki i konwencje, ale łączył kino z teatrem, burząc czwartą ścianę pomiędzy widzem a artystą.

Wybrana filmografia

1971 Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o suteyo machi e deyō / Throw Away Your Books, Rally in the Streets

1974 Wiejska ciuciubabka / Den'en ni shisu / Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek)

1977 Bokser / Bokusā / Boxer

1981 Owoce namiętności / Shanhai Ijin Shōkan / Fruits of Passion

1984 Żegnaj, Arko! / Saraba hakobune / Farewell to the Ark

Twórcy

reżyseria Shūji Terayama, Henriku Morisaki
scenariusz Shūji Terayama
zdjęcia Tatsuo Suzuki
montaż Akinori Konishi
muzyka Akio Suzuki
obsada Keiko Niitaka, Yōko Ran, Susumu Ōno, Momo Yaguchi
producent Eiko Kujō
produkcja Terayama World
właściciel praw Terayama World
język bez dialogu
barwa kolor