Viyada, 30-letnia aktorka popularnych seriali, specjalizuje się w rolach czarnych charakterów. Jej życie prywatne także coraz bardziej przypomina filmową intrygę. Kobieta tkwi w chłodnym małżeństwie z bogatym obcokrajowcem, niespełnionym rzeźbiarzem, który angażuje się w religijny ruch pod przewodnictwem surowego guru. Bohaterka zmuszona będzie sięgnąć po drastyczne środki, by wydostać się z opresyjnej sytuacji. Błyskotliwie poprowadzony, pełen napięcia tajlandzki film to psychologiczny dramat z freudowskim zacięciem. Stylowe, chłodne zdjęcia kontrastują tu ze skrywanymi głęboko emocjami, które muszą w końcu wybuchnąć. Ratanaruang (Ostatnie życie we wszechświecie, 4. NH; Nimfa, 9. NH) nie kryje inspiracji Alfredem Hitchcockiem, ale jego opowieść o mrocznej seksualności, zakładaniu masek i instytucjach czerpiących zyski z duchowego zagubienia ludzi okazuje się niezwykle współczesna i uniwersalna. Ironiczny czarny kryminał staje się krytyczną diagnozą (nie tylko tajskiego) społeczeństwa.
Urodzony w 1962 w Bangkoku, uznawany za jednego z twórców tajlandzkiej nowej fali. Znacząco przyczynił się także do popularności tajskiego kina na świecie. Jego filmy gościły m.in. na festiwalach w Berlinie, Cannes czy Wenecji, a 6IXTYNIN9, Transistor Love Story i Headshot: mroczna karma były tajlandzkimi kandydatami do Oscara. W swojej twórczości Ratanaruang sięga zarówno do klasyki światowego kina, jak i rodzimej popkultury, błyskotliwe łącząc ekscentryczną estetykę z wnikliwym spojrzeniem na współczesną rzeczywistość.
1997 Fun Bar Karaoke
1999 6ixtynin9 / Ruang Talok 69
2001 Transistor Love Story / Monrak Transistor
2003 Ostatnie życie we wszechświecie / Last Life in the Universe / Ruang Rak Noi Nid Mahasan
2007 Ploy
2009 Nimfa / Nymph / Nang mai
2011 Headshot: mroczna karma / Headshot
2013 Paradoxocracy / Prachathipa'Thai
2017 Samui Song