Książki, papierosy i sen, czyli meksykańska nowa fala w zaskakujący sposób odczytuje Zeszłego roku w Marienbadzie Alaina Resnais'ego. Młoda kobieta i dwóch mężczyzn żyją pod jednym dachem w stolicy Meksyku. Dzielą ze sobą łóżko i książki, ale ich relacje są chłodne. Mijają się, prawie nie rozmawiają ze sobą, a do rzadkich prób komunikacji służy im literatura - fragmenty czytanych właśnie powieści. Diler, który sporadycznie wpada z trawką, i służąca podlewająca kwiaty to rzadkie momenty, gdy w ich leniwą codzienność wdziera się zewnętrzna rzeczywistość. Co łączy tych troje? Jak rozumieć ich ciągłą senność? I dlaczego dziewczyna traci władze w nogach? Znany festiwalowej publiczności Nicolás Pereda (Lato Goliata - konkurs 10. NH; Nieobecni - pierwsza edycja Lost Lost Lost, 17. NH) ponownie zaskakuje. Jego skromny pod względem metrażu, ale otwarty na wiele interpretacji Minotaur to nie tylko pochwała czytelniczego eskapizmu, która swoją delikatnie surrealistyczną atmosferą przywołuje na myśl dzieła Tsai Ming-lianga. Analizując relacje klasowe, reżyser pozwala sobie na dozę autoironii - ukazuje tych, którzy pracują, by uprzywilejowani mogli spać, nudzić się i czytać.
Urodził się w 1982 roku w Mexico City. Ukończył reżyserię na Uniwersytecie w York w Kanadzie. Realizował liczne klipy wideo będące częścią granych w Meksyku i Europie spektakli łączących sztuki dramaturgiczne, taniec i operę. Swoje filmy prezentował na festiwalach w Cannes, Rotterdamie, Paryżu, Locarno i we Włoszech, gdzie zebrały wiele nagród. W wieku 27 lat po raz pierwszy został uhonorowany własną retrospektywą – na festiwalu kina obu Ameryk w Austin w Teksasie. Jego filmy, Lato Goliata i Perpetuum mobile, były pokazywane podczas 12. NH.
2007 ¿Dónde están sus historias? / Where Are Their Stories?
2009 Perpetuum mobile
2009 Juntos / Together
2010 Todo, en fin, el silencio lo ocupaba / All Things Were Now Overtaken by Silence (doc.)
2010 Lato Goliata / Verano de Goliat / Summer of Goliath
2015 Minotauro / Minotaur