Bukareszt, wielkomiejska klasa średnia, ludzie, którzy zyskali na ustrojowej transformacji. Małżeństwo jedzie na stypę po śmierci ojca mężczyzny. Ale ceremonia od początku nie przebiega zgodnie z planem. Gdy bliscy czekają na księdza, na światło dzienne wychodzą dawne sekrety i różnice w spojrzeniu na świat. Sieranevada to przenikliwa wiwisekcja rodziny, diagnoza jej kondycji, refleksja nad codziennymi kłamstwami i niedopowiedzeniami. Ale również dojmująca wizja społeczeństwa wyzbytego prawdziwych więzi. Cristi Puiu, obok Cristiana Mungiu, jest jednym z ojców rumuńskiej Nowej Fali. W 2005 roku jego Śmierć pana Lazarescu zdobyła główną nagrodę w canneńskiej sekcji Un Certain Regard. Po dekadzie reżyser pozostaje wierny realistycznemu stylowi. Jego nowy film rozgrywa się niemal w czasie rzeczywistym. Kamera Barbu Balasoi próbuje dogonić bohaterów, tłoczy się w wąskim przedsionku mieszkania w komunistycznym bloku, jest równie zagubiona w rwetesie uroczystości, co bohaterowie. Praca operatora, brak muzyki i skromna scenografia potęgują uczucie klaustrofobii i prowizoryczności odwzorowywanego przez Puiu świata. Sprawiają, że pustka i emocjonalne zamknięcie bolą jeszcze bardziej.
Rumuński reżyser i scenarzysta. Już od debiutu – Towar i kasa z 2001 roku – obserwował społeczne przemiany Rumunii po upadku komunizmu. Sławę przyniosła mu Śmierć pana Lazarescu, za którą odebrał główną nagrodę canneńskiej sekcji Un Certain Regard. Później zrealizował m.in. spektakularną, trzygodzinną Aurorę.
2001 Towar i kasa / Marfa si banii / Stuff and Dough
2005 Śmierć pana Lazarescu / Moartea domnului Lazarescu / The Death of Mister Lazarescu
2010 Aurora
2013 Trzy etiudy / Trois exercices d'interprétation / Three Exercises of Interpretation
2016 Sieranevada