Impreza trwa w najgorsze. Chłopcy i dziewczęta siedzą w milczeniu, popalając papierosy i rzucając sobie ostrożne spojrzenia. W powietrzu wisi kwaśna mieszanka nudy i zażenowania. Czy ktoś wreszcie przerwie ten impas? Wczesna krótkometrażówka Jacquesa Rivette'a jest komedią, która żeruje zarówno na dyskomforcie bohaterów, jak i widzów.
(1928–2016) czołowy autor francuskiej Nowej Fali, nigdy nie brylował wśród twórców tego nurtu, pozostawał w cieniu swoich uznanych kolegów – Godarda, Rohmera, Chabrola czy Truffauta. Jego filmy z pewnością są wymagające, ale jednocześnie są zabawne i nowatorskie. Urodził się w Rouen. W latach pięćdziesiątych zaczął pisać dla „Cahiers du cinéma”, dzięki czemu znalazł się w kręgu twórców Nowej Fali. Jego pełnometrażowy debiut to Paryż należy do nas z 1960 roku. Filmografia Rivette'a obejmuje takie tytuły jak Zakonnica, Miłość szalona, Duelle czy Piękna złośnica (Grand Prix na festiwalu w Cannes).
1960 Paryż należy do nas / Paris nous appartient / Paris Belongs to Us
1966 Zakonnica / La Religieuse / The Nun
1968 Miłość szalona / L'Amour fou
1974 Celine i Julie płyną statkiem / Céline et Julie vont en bateau / Celine and Julie Go Boating
1976 Duelle / Twiligt
1988 Banda czterech / La Bande des quatre / Gang of Four
1991 Piękna złośnica / La Belle Noiseuse
1998 Ściśle tajne / Secret défense / Secret Defense
2001 Kto wie / Va savoir / Who Knows
2007 Ne touchez pas la hache / Don't Touch the Axe