Nagrodzony w Wenecji intymny dramat o umierającym mężczyźnie z głębokiej rosyjskiej prowincji, który postanawia spełnić swoje ostatnie marzenie – założyć strój kobiety. Igor pracuje jako strażnik w syberyjskim lesie. Po incydencie z kłusownikami, podczas którego odnosi rany, odkrywa, że jest śmiertelnie chory. Chociaż jego ciężarna żona Natalia nie ustaje w próbach znalezienia ratunku, sprawa jest już przesądzona. Jednak to nie wymiar egzystencjalny i indywidualny umierania najbardziej interesuje dwoje rosyjskich reżyserów. Ich niecodzienna opowieść rozwarstwia się na dwa splatające się ze sobą wątki. Merkulowa i Czupow z wyczuciem ukazują społeczne reguły przepracowywania śmierci, kiedy chory staje się zakładnikiem rozpoczętej już żałoby. A co się dzieje, jeżeli umierający zasady te drastycznie łamie? Gdy Igor decyduje się zmienić swoją tożsamość i zostać kobietą, spotyka się z radykalnym odrzuceniem. Jego historia staje się wówczas refleksją nad tym, do jakiego stopnia konserwatywną wspólnotę na prowincji organizują genderowo przypisane role społeczne. Zapadająca w pamięć metafora świata zanurzonego w piekle uprzedzeń.
MFF w Wenecji 2018 – najlepsza aktorka (sekcja Orizzonti); MFF w Pingyao 2018 – najlepszy film, Nagroda Publiczności; Crossing Europe Filmfestival 2019 – najlepszy film; Nagrody Krytyków Rosyjskich 2019 – najlepszy aktor
Pracują ze sobą od lat. Dotychczas pisali razem scenariusze zarówno do produkcji komercyjnych, znanych szerokiej publiczności (Gogol. Nachalo, 2017), jak i własnych, bardziej kameralnych projektów (Miejsca intymne, 2013). Doceniani w kraju i za granicą na takich festiwalach jak Kinotawr Open Russian Film Festival w Soczi czy na MFF w Wenecji. Ich drugi pełnometrażowy wspólny film Człowiek, który wszystkich zaskoczył został obsypany nagrodami na całym świecie.
2013 Miejsca intymne / Intimnje mesta / Intimate Parts
2018 Człowiek, który wszystkich zaskoczył / Cziełowiek, kotoryj udiwił wsiech / The Man Who Surprised Everyone