English

Laura

Shūji Terayama
Rōra
Japonia 1974 / 9’
Laura Motyl

Mariaż kina i teatru. Trzy ekscentrycznie ubrane i perwersyjnie zachowujące się kobiety naśmiewają się z widowni, zachęcając do wkroczenia w ich świat. Pokusie ulega jeden z widzów. Oryginalna w swojej formie refleksja nad kondycją kina i zwyczajami publiki. 

Nikodem Karolak

nagrody

Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Benalmádenie 1974 – Nagroda Specjalna

Shūji Terayama

Żyjący w latach 1935-1983 japoński intelektualista, nonkonformista i nieustępliwy fanatyk pracy, a przy tym skandalista i wywrotowiec, enfant terrible, któremu udało się zrewidować rodzimą tradycję. Znany na świecie przede wszystkim jako założyciel legendarnego alternatywnego teatru Tenjō Sajiki, wyreżyserował kilka filmów z silnie zarysowanymi wątkami autobiograficznymi, w tym kontrkulturowy manifest Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! czy pokazywaną na MFF w Cannes w 1975 roku Wiejską ciuciubabkę, którą krytycy zestawiali z Osiem i pół Federica Felliniego. U kresu życia stworzył własną wersję Stu lat samotności Márqueza – Żegnaj, Arko!, w której kultura Macondo przenika się z japońskimi mitami i wierzeniami. Terayama jako artysta totalny nie tylko mieszał różne gatunki i konwencje, ale łączył kino z teatrem, burząc czwartą ścianę pomiędzy widzem a artystą.

Wybrana filmografia

1971 Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o suteyo machi e deyō / Throw Away Your Books, Rally in the Streets

1974 Wiejska ciuciubabka / Den'en ni shisu / Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek)

1977 Bokser / Bokusā / Boxer

1981 Owoce namiętności / Shanhai Ijin Shōkan / Fruits of Passion

1984 Żegnaj, Arko! / Saraba hakobune / Farewell to the Ark

Twórcy

reżyseria Shūji Terayama
scenariusz Shūji Terayama
zdjęcia Tatsuo Suzuki
montaż Sachiko Ikeda
muzyka Michi Tanaka
obsada Yōko Ran, Masako Ono, Henriku Morisaki
producent Masahide Ukai
produkcja Terayama World
właściciel praw Terayama World
język japoński
barwa kolor