Jak pokazać i zinterpretować topografię miejsca i nie wpaść w banał przewodnika turystycznego? Uchwycić związki między rzeźbą terenu a jej lokalnymi szczegółami: roślinnością, architekturą, zwyczajami mieszkańców, historią mówioną. Hybrydowy film szwedzkiego artysty Johna Skooga jest skrzyżowaniem etnograficznego dokumentu, konceptualnego wideo pokazującego zmysłową fakturę lata i duchologiczną eksploracją. Skoog pokazuje stopniowo swoją rodzinną miejscowość Kvidinge, za każdym razem skupiając się na innym jej aspekcie: krajobrazie, maszynach, zwierzętach i ludziach w serii powtarzających się odsłon. Zamiast klasycznej fabuły buduje atmosferę miejsca i lata, nad którym jednak wisi trudny do zdefiniowania niepokój. Może jego źródłem jest niepewność, czy faktycznie oglądamy szwedzkie miasteczko tu i teraz, czy też jego fantomowe wspomnienie sprzed lat, z czasów dorastania reżysera. Czy pozornie realistyczne sceny nie są zapamiętanymi migawkami z przeszłości? Niejednoznaczny Sezon z polską aktorką Agnieszką Podsiadlik to bardzo ciekawa duchologia miejsca.
FF w Göteborgu 2019 – Operatorska Nagroda Svena Nykvista; CPH:DOX 2019 – Nagroda DOX
Urodzony w 1985 roku szwedzki reżyser i artysta wizualny. W 2012 roku ukończył Städelschule we Frankfurcie. Autor krótkich filmów badających pejzaż Skanii. Jego prace pokazywane były na niezliczonych festiwalach i w wielu muzeach. Sezon jest pełnometrażowym debiutem Skooga.
2011 Sent på jorden (short)
2013 Förår (short)
2014 Federsee (doc. short)
2014 Värn (doc. short)
2014 Shadowland (doc. short)
2017 Nosferatu (short)
2019 Sezon / Säsong / The Ridge