Odkrycie canneńskiego Tygodnia Krytyki, filmowe non-fiction najwyższej próby, którego autor niezmordowanie i z wytrwałością dorównującą determinacji bohatera wyprowadza nas poza opłotki kina społecznego czy slow cinema ku niezwykle rzadkiemu doświadczeniu współuczestnictwa. Od Kabwity Kasongi, rolnika z Demokratycznej Republiki Konga, dzieli nas przepaść, ale Emmanuel Gras z każdą minutą seansu zasypuje ją empatią, skupieniem, podziwem. W języku suahili makala oznacza węgiel. Kasongo karczuje las, by go wypalić, a później prowadzi wyładowany workami zdezelowany rower do odległego o dziesiątki kilometrów miasteczka, gdzie ma sprzedać towar. Cały ten nieludzki wysiłek wydaje się niemal absurdalny, gdy zestawimy go z nędznymi zarobkami. A jednak Syzyf-Kasongo brnie przez piach i wierzy w poprawę losu. A my z całej siły zaciskając kciuki, kibicujemy mu niczym bijącemu właśnie na naszych oczach rekord świata olimpijczykowi.
Cannes FF 2017 – Critics' Week Grand Prize, Golden Eye - Special Mention
Urodzony w 1976 roku francuski reżyser, scenarzysta, operator, montażysta. Twórca nominowanego do Cezara dokumentu Bovines (2011), w którym sfilmował stado krów. Nieoczywista perspektywa, wrażliwość i mocny autorski styl zadecydowały także o sukcesie Makali. Wyczulenie na kwestie biedy i wykluczenia zademonstrował Gras już w swoich poprzednich dokumentach, w których zajmował się m.in. tematem bezdomności. Jako operator współpracował przy realizacji wielu dokumentów, w ostatnim czasie choćby Alive in France - wyreżyserowanego przez Abla Ferrarę filmu o trasie koncertowej jego zespołu.
2002 La motivation! (short, doc.)
2004 Une petite note d’humanité (short)
2007 Soudain ses mains (short)
2011 Bovines (doc.)
2014 300 hommes (doc.)