Pod koniec lat 70. konceptualny artysta Ed Ruscha umieścił rzeźbę w kształcie kamienia na pustyni Mojave. Francuz Pierre Bismuth poświęcił dekadę na próby jej odnalezienia. Sztuczny kamień, nazwany Rocky II na cześć Sylvestra Stallone'a, jest jedną z najbardziej tajemniczych prac kalifornijskiego twórcy. Nie wiadomo, gdzie dokładnie się znajduje, nie ma o nim wzmianek w katalogach, a sam Ruscha się do niego nie przyznaje. Jedynym dowodem na istnienie enigmatycznej pracy jest reportaż BBC – dokumentujący powstanie Rocky'ego II i jego podróż na pustynię. Obsesja francuskiego artysty na punkcie niewidzialnego dzieła sztuki przerodziła się w śledztwo z udziałem prywatnego detektywa i ekipy filmowej. Produkcja Bismutha, scenarzysty Zakochanego bez pamięci, jest wielopoziomową przekładanką faktów wielokrotnie reinterpretowanych, iluzorycznych tropów i metanarracji. Do zrelacjonowania swoich zmagań z zagadkowym światem sztuki reżyser wynajmuje dwóch hollywoodzkich scenarzystów D.V. DeVincentisa (Przeboje i podboje) oraz Anthony'ego Peckhama (Sherlock Holmes), których różne wersje wydarzeń oglądamy równolegle z zapisem śledztwa. Pochopnym byłoby uznanie projektu Bismutha za mockument. To coś zupełnie przeciwnego; wszystkie zdarzenie i postaci są prawdziwe, tylko wydają się fikcyjne – mówi reżyser. Nazywam to fake fiction.
Francuski artysta wizualny, którego twórczość skupia się na odczytywaniu reprodukcji i reinterpretacji, substytutów i namiastek. Używa wielu mediów: fotografii, rzeźby, malarstwa, wideo. Jest autorem koncepcji i współscenarzystą Zakochanego bez pamięci, za co został nagrodzony Oscarem. Gdzie jest Rocky II? to jego debiut filmowy.
2016 Gdzie jest Rocky II? / Where Is Rocky II?