Kultowy zespół Laibach zawsze wzbudzał kontrowersje. Nie tyle z powodu muzyki – choć covery słynnych przebojów Queen czy Opus okryły się niesławą – ile sięgania po symbole totalitarne podczas występów. Oskarżenia o propagowanie faszyzmu nie przeszkodziły jednak formacji w przyjęciu zaproszenia na obchody 70. rocznicy wyzwolenia Półwyspu Koreańskiego spod okupacji japońskiej. Jak zauważył satyryk John Oliver, pierwszym bandem rockowym ze „zgniłego Zachodu”, który wystąpił w Korei Północnej, nie było The Rolling Stones czy U2, lecz właśnie Laibach. Członkowie grupy z byłej Jugosławii postanowił zagrać tam własne wersje piosenek z Dźwięków muzyki. W Liberation Day muzycy zagubieni w kraju Kim Dzong Una walczą z brakiem zaplecza technicznego, różnicami kulturowymi i ciągłymi ingerencjami cenzorów. Choć widok tego, z czym przychodzi im się mierzyć, wzruszyłby nawet Spinal Tap, to cytując klasyka – the show must go on. Bez względu na wszystko.
Norweski reżyser i artysta urodzony w 1971 roku. Jako reżyser teatralny zdobywał doświadczenie w Rosji i Szwecji. Autor projektu fotograficznego Miss Landmine – Okaleczone piękno, mającego na celu zwrócenie uwagi na szkody powodowane przez miny. W 2010 roku został zaproszony na rezydencję przez Norweskie Siły Zbrojne. Wielokrotnie współpracował z artystami z Korei Północnej, a w 2015 roku sprowadził do tego kraju zespół Laibach, którego występ pokazał w dokumencie Liberation Day.
2016 Liberation Day
Łotewski reżyser, scenarzysta i montażysta urodzony w 1981 roku. Jego dokument Double Aliens powstał we współpracy z gruzińskim fotografem Daro Sulakaurim. Odpowiadał za montaż filmu Audriusa Stonysa Ramin – Zapaśnik na emeryturze. W 2016 roku wraz z Mortenem Traavikiem wyreżyserował dokument Liberation Day relacjonujący występ zespołu Laibach w Korei Północnej, który zaprezentowano m.in. na prestiżowym festiwalu filmowym IDFA.
2008 Red Spot (short)
2008 KK2678 (short)
2015 Double Aliens
2016 Liberation Day