Lato 1957 roku, Paryż. Pomimo trudności materialnych grupa młodych ludzi przygotowuje się do wystawienia na scenie Peryklesa, księcia Tyru Williama Szekspira. Jednak rozmaite wydarzenia zakłócają przebieg prób. Anne, która przyjechała do swojego brata Pierre'a, wywołuje zamieszanie w grupie, flirtując z jednym z chłopców. W tym samym czasie Philip, Amerykanin i jedna z ofiar makkartyzmu, straszy członków trupy, opowiadając im o spisku, który doprowadził do samobójstwa pewnego hiszpańskiego kompozytora. Pierwszy pełnometrażowy film Jacques'a Rivette'a, którego realizacja zajęła trzy lata – zdjęcia rozpoczęły się w 1958 roku, a zakończyły w roku 1961. Zawiera wiele charakterystycznych elementów stylu tego reżysera, m.in. przewijający się stale w późniejszej twórczości motyw związków teatru i kina.
BFI Awards 1962 – Sutherland Trophy
(1928–2016) czołowy autor francuskiej Nowej Fali, nigdy nie brylował wśród twórców tego nurtu, pozostawał w cieniu swoich uznanych kolegów – Godarda, Rohmera, Chabrola czy Truffauta. Jego filmy z pewnością są wymagające, ale jednocześnie są zabawne i nowatorskie. Urodził się w Rouen. W latach pięćdziesiątych zaczął pisać dla „Cahiers du cinéma”, dzięki czemu znalazł się w kręgu twórców Nowej Fali. Jego pełnometrażowy debiut to Paryż należy do nas z 1960 roku. Filmografia Rivette'a obejmuje takie tytuły jak Zakonnica, Miłość szalona, Duelle czy Piękna złośnica (Grand Prix na festiwalu w Cannes).
1960 Paryż należy do nas / Paris nous appartient / Paris Belongs to Us
1966 Zakonnica / La Religieuse / The Nun
1968 Miłość szalona / L'Amour fou
1974 Celine i Julie płyną statkiem / Céline et Julie vont en bateau / Celine and Julie Go Boating
1976 Duelle / Twiligt
1988 Banda czterech / La Bande des quatre / Gang of Four
1991 Piękna złośnica / La Belle Noiseuse
1998 Ściśle tajne / Secret défense / Secret Defense
2001 Kto wie / Va savoir / Who Knows
2007 Ne touchez pas la hache / Don't Touch the Axe