Debiutujący malarz Nicolas marzy o spotkaniu starszego kolegi po fachu, słynnego Édouarda Frenhofera. Dzięki wsparciu pewnego marszanda zostaje wprowadzony wraz ze swoją dziewczyną Marianne do domu mistrza. Artysta prowadzi ich do pracowni i opowiada im o Pięknej złośnicy, porzuconym dziesięć lat wcześniej obrazie, do którego pozowała jego żona Liz. Wszyscy troje dochodzą do wniosku, że nową „piękną złośnicą” będzie Marianne. Jest to swobodna adaptacja powieści Balzaca Nieznane arcydzieło, skupiająca się na części opisującej relacje między malarzem a jego modelką. Rivette kontynuuje tu swoje przemyślenia na temat procesu twórczego i napięć między sztuką a życiem.
Cannes IFF 1991 – Grand Prize of the Jury, Prize of the Ecumenical Jury - Special Mention; French Syndicate of Cinema Critics 1992 – Critics Award for Best Film; Kinema Junpo Awards 1993 – Best Foreign Language Film
(1928–2016) czołowy autor francuskiej Nowej Fali, nigdy nie brylował wśród twórców tego nurtu, pozostawał w cieniu swoich uznanych kolegów – Godarda, Rohmera, Chabrola czy Truffauta. Jego filmy z pewnością są wymagające, ale jednocześnie są zabawne i nowatorskie. Urodził się w Rouen. W latach pięćdziesiątych zaczął pisać dla „Cahiers du cinéma”, dzięki czemu znalazł się w kręgu twórców Nowej Fali. Jego pełnometrażowy debiut to Paryż należy do nas z 1960 roku. Filmografia Rivette'a obejmuje takie tytuły jak Zakonnica, Miłość szalona, Duelle czy Piękna złośnica (Grand Prix na festiwalu w Cannes).
1960 Paryż należy do nas / Paris nous appartient / Paris Belongs to Us
1966 Zakonnica / La Religieuse / The Nun
1968 Miłość szalona / L'Amour fou
1974 Celine i Julie płyną statkiem / Céline et Julie vont en bateau / Celine and Julie Go Boating
1976 Duelle / Twiligt
1988 Banda czterech / La Bande des quatre / Gang of Four
1991 Piękna złośnica / La Belle Noiseuse
1998 Ściśle tajne / Secret défense / Secret Defense
2001 Kto wie / Va savoir / Who Knows
2007 Ne touchez pas la hache / Don't Touch the Axe