Po bolesnym rozstaniu z chłopakiem Jeanne (Esther Garrel) zamieszkuje u ojca (Éric Caravaca). Na miejscu okazuje się, że aktualna partnerka mężczyzny (Louise Chevillotte) jest w wieku jego córki. Choć sytuacja wydaje się wyjątkowo niezręczna, wszyscy troje muszą wypracować zasady wspólnego życia. W Kochankach jednego dnia Philippe Garrel (bohater retrospektywy 15. NH) potwierdza, że jest specjalistą od kameralnych dramatów obyczajowych. Twórca Dzikiej niewinności udowadnia również, że pozostaje jednym z najbardziej wyrazistych autorów współczesnego kina. O specyfice stylu Garrela świadczy choćby ogromna wrażliwość na słowo. Bohaterowie filmu z jednakowym wdziękiem potrafią rozmawiać o uczuciach, filozofii i polityce. Poetycki charakter dialogów doskonale komponuje się z liryzmem warstwy formalnej. Atutem francuskiego tytułu są zarówno pieczołowicie skomponowane, czarno-białe kadry, jak i dyskretna, impresyjna muzyka autorstwa Jeana-Louisa Auberta.
Cannes Film Festival 2017 - SACD Prize
Urodzony w 1948 roku francuski reżyser, syn znanego aktora Maurice'a Garrela, jeden z najważniejszych kontynuatorów francuskiej Nowej Fali. Zadebiutował już w wieku 16 lat filmem Skłócone dzieci. Jego filmy to liryczne autoportrety, kinofilskie hołdy dla ulubionych twórców i krytyczne portrety społeczeństwa. Jego pierwszym wielkim sukcesem było Skryte dziecko, za które otrzymał w 1979 roku Nagrodę Jeana Vigo. Do najważniejszych filmów Garrela należą także Liberté, la nuit, Dzika niewinność i nawiązujący do wydarzeń Maja '68 Zwyczajni kochankowie.
1979 Sekretne dziecko / L'enfant secret / The Secret Child
1991 Nie słyszę już gitary / J'entends plus la guitare / I Don't Hear the Guitar Anymore
1984 Liberté, la nuit / Liberty at Night
1999 Powiew nocy / Le vent de la nuit / Night Wind
2005 Zwyczajni kochankowie / Les amants réguliers / Regular Lovers