Tytuł tego oryginalnego dokumentu odsyła do debiutu Andrzeja Wajdy. Jest to słuszny trop – sceny z tego filmu, tak jak i wielu innych, zostały bowiem użyte w Pokoleniach. Janusz Zaorski z okazji jubileuszu wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych skomponował audiowizualną historię polskiego kina. Za pomocą wyprodukowanych we Wrocławiu klasyków Kutza, Chęcińskiego, Konwickiego, Marczewskiego, Holland czy Kieślowskiego opowiedział dzieje naszego kraju, trzymając się nie dat produkcji, lecz chronologii wydarzeń, o których te filmy opowiadają. W ten sposób powstało dzieło ujmujące kolejne doświadczenia pokoleniowe: najpierw II wojna światowa, potem przesiedleńcza akcja „Wisła”, następnie śmierć Stalina, odwilż, kolejne absurdy PRL-u, Marzec ’68 itd. Powstał list miłosny do Polski i polskiej kultury. Przepełniony kinofilską pasją film pokazuje, jak bardzo wybitni reżyserzy różnili się w swoich interpretacjach przeszłości. Każdy z nich gdzie indziej kładł środek ciężkości, choć wszyscy wychodzili od tych samych faktów. Piękna lekcja historii kraju i kina.
Urodzony w 1947 roku, studiował na Wydziale Reżyserii PWSTviF w Łodzi. Czuję się profesjonalnym reżyserem, który może w sposób zawodowy opowiedzieć każdą anegdotę, powiedział kiedyś w wywiadzie. I rzeczywiście: w swojej bogatej i różnorodnej filmografii ma zarówno pozycje poważne (Matka Królów), jak i rozrywkowe (Haker). W latach 1994-95 był przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Pracował też jako kierownik artystyczny Zespołu Filmowego Dom.
1977 Pokój z widokiem na morze / A Room with a View on the Sea
1982 Matka Królów / The Mother of Kings
1985 Jezioro Bodeńskie / Sons and Comrades
1988 Piłkarski poker / Soccer Poker
2002 Haker / Hacker
2013 Syberiada polska / Siberian Exile