Ten sam, choć inny - Nicolás Pereda (Lato Goliata, 11. NH; Perpetuum mobile, 12. NH) w Nieobecnych niemal całkowicie rezygnuje z dialogu, który w poprzednich filmach był nośnikiem absurdu; porzuca swoich ulubionych bohaterów, w których wcielali się Teresa Sánchez i Gabino Rodríguez, grając matkę i syna; zdaje się też jeszcze większą uwagę poświęcać strukturze filmu, tak operując kamerą w długich ujęciach, jakby składał hołd Béli Tarrowi. Pereda opowiada o mieszkającym na wybrzeżu starym człowieku, który traci wszystko, co posiadał - nędzny dach nad głową. Naturalistyczna surowość życia bohatera towarzyszy jego stopniowemu zapadaniu się w przeszłość. Decyzja sądu niszczy jego piękną, spokojną samotność i w obliczu tragedii skłania go do emigracji z rzeczywistości w sen. Rolę naturszczyka z Oaxaca przejmuje Gabino Rodríguez, będąc uosobieniem jego młodości i nadziei, odrobiny sensu pozwalającej dalej żyć, wsparcia w wędrówce ku śmierci. Nieobecni są wśród nas - przekonuje Pereda - uwalniając swojego bohatera spod władzy czasu.
Amiens IFF 2011 - Screenplay Creation Fonds
Urodził się w 1982 roku w Mexico City. Ukończył reżyserię na Uniwersytecie w York w Kanadzie. Realizował liczne klipy wideo będące częścią granych w Meksyku i Europie spektakli łączących sztuki dramaturgiczne, taniec i operę. Swoje filmy prezentował na festiwalach w Cannes, Rotterdamie, Paryżu, Locarno i we Włoszech, gdzie zebrały wiele nagród. W wieku 27 lat po raz pierwszy został uhonorowany własną retrospektywą – na festiwalu kina obu Ameryk w Austin w Teksasie. Jego filmy, Lato Goliata i Perpetuum mobile, były pokazywane podczas 12. NH.
2007 ¿Dónde están sus historias? / Where Are Their Stories?
2009 Perpetuum mobile
2009 Juntos / Together
2010 Todo, en fin, el silencio lo ocupaba / All Things Were Now Overtaken by Silence (doc.)
2010 Lato Goliata / Verano de Goliat / Summer of Goliath
2015 Minotauro / Minotaur