English

Pokonać noc

Sylvain L'Espérance
Fighting Through the Night / Combat au bout de la nuit
Kanada 2016 / 285’
Opera o Polsce Proces. Federacja Rosyjska kontra Oleg Sencow

Przez dwa lata Sylvain L'Espérance obserwował wstrząsane kryzysem ekonomicznym Ateny. Filmował tych, którzy nie pozwalali się zepchnąć z ulic w socjalny, polityczny czy medialny niebyt: przypierane do murów przez policyjne tarcze sprzątaczki z ministerstwa finansów, domagające się przywrócenia do pracy. Romów, którym buldożery zrównały z ziemią osiedle; zwykłych mieszkańców, którzy nagle stali się bezdomni, oraz tych niosących pomoc ateńczykom pozbawionym dostępu do podstawowej opieki medycznej. Nocami reżyser towarzyszył nielegalnym emigrantom i uchodźcom, czyniąc widzialnymi tych, od których odwracamy wzrok. W jego eseju bezradność, gniew i osamotnienie przekuwają się jednak w potrzebę solidarności, potrzebę zmiany. Elegancki, skonstruowany jak poemat esej Kanadyjczyka ożywia ducha protestu, przypominając, że także w kinie poezja bywa najbardziej rewolucyjnym i radykalnym medium. Najskuteczniejszą bronią filmowca jest zaś czas - w tym wypadku 285 minut, niezbędne, by pokonać noc.

Sylvain L'Espérance o tym, czym jest dla niego opór:

Protest przeciwko siłom, które chcą wszystko nadzorować, przeciwko psom łańcuchowym i politykom oszczędnościowym, przeciwko TINA - przekonaniu, że “There is no Alternative” - i tym, którzy chcą wszystko zdławić; przeciwko gazowi musztardowemu i sarinowi, Baszszarowi al-Asadowi, Trumpowi, Putinowi i ISIS, ich sprzymierzeńcowi. Protest przeciwko jadowi i poczuciu niemocy, przeciwko drobnemu faszyzmowi, który zawłaszcza dusze i faszyzmowi państwowemu, który zabija. Protest w imię swobodnego przepływu osób, w imię braci migrantów, matek samotnie wychowujących dzieci i zwalnianych sprzątaczek. Protest z bezrobotnymi, bezdomnymi, więzionymi pisarzami i poetami. Protest w imię grup teatralnych i ich krzyku wolności. Protest z Pierem Paolem Passolinim i Lavem Diazem, Patrickiem Chamoiseau i Dieudonné Niangouną, Nicolasem Klotzem i Élizabeth Perceval, Nelly Arcan i Marguerite Duras, Jeanem Genetem i Achillem Mbembe, Edwardem Saïdem i Nurrudinem Farahem, Mauriziem Lazzarato i Enzem Traverso, Tasosem Livaditisem i Arisem Alexandrou, Judith Butler i Frantzem Fanonem, Mahmudem Darwiszem i Krystianem Lupą.

Małgorzata Sadowska

Sylvain L'Espérance

Kanadyjski reżyser i producent, autor dokumentów i esejów, w których obserwuje życie zmarginalizowanych grup i ludzi funkcjonujących na obrzeżach własnych społeczności, bezdomnych, robotników, emigrantów, bezrobotnych, uchodźców. Swój najnowszy film nakręcił w Grecji, dającej dziś schronienie wielu z tych, których filmował w swoich poprzednich dokumentach realizowanych w Mali. W Sur le rivage du monde (2012) obserwował Afrykańczyków, którzy utknęli w Bamako podczas wędrówki do Europy; w Intérieurs du delta (2009) opowiadał o rybackiej rodzinie z delty Nigru, której styl życia niszczył kapitalizm, a Un fleuve humain (2006) był zbiorowym portretem Malijczyków osiadłych nad Nigrem. W jego filmach niespokojny duch cinema direct spotyka się z poetyckim widzeniem świata.

Filmografia

2006 Un fleuve humain (doc.)

2009 Intérieurs du delta / The River Where We Live (doc.)

2012 Sur le rivage du monde / Standing on the Edge of the World (doc.)

2016 Pokonać noc / Combat au bout de la nuit / Fighting Through the Night (doc.)

Twórcy

reżyseria Sylvain L'Espérance
scenariusz Sylvain L'Espérance
zdjęcia Sylvain L'Espérance
montaż Sylvain L'Espérance
muzyka Don Stavrinos
producent Sylvain L'Espérance
produkcja Les films du Tricycle
właściciel praw Les Films du Tricycle
język grecki, arabski, perski, francuski
barwa kolor i cz.-b.