Przez dwa lata Sylvain L'Espérance obserwował wstrząsane kryzysem ekonomicznym Ateny. Filmował tych, którzy nie pozwalali się zepchnąć z ulic w socjalny, polityczny czy medialny niebyt: przypierane do murów przez policyjne tarcze sprzątaczki z ministerstwa finansów, domagające się przywrócenia do pracy. Romów, którym buldożery zrównały z ziemią osiedle; zwykłych mieszkańców, którzy nagle stali się bezdomni, oraz tych niosących pomoc ateńczykom pozbawionym dostępu do podstawowej opieki medycznej. Nocami reżyser towarzyszył nielegalnym emigrantom i uchodźcom, czyniąc widzialnymi tych, od których odwracamy wzrok. W jego eseju bezradność, gniew i osamotnienie przekuwają się jednak w potrzebę solidarności, potrzebę zmiany. Elegancki, skonstruowany jak poemat esej Kanadyjczyka ożywia ducha protestu, przypominając, że także w kinie poezja bywa najbardziej rewolucyjnym i radykalnym medium. Najskuteczniejszą bronią filmowca jest zaś czas - w tym wypadku 285 minut, niezbędne, by pokonać noc.
Sylvain L'Espérance o tym, czym jest dla niego opór:
Protest przeciwko siłom, które chcą wszystko nadzorować, przeciwko psom łańcuchowym i politykom oszczędnościowym, przeciwko TINA - przekonaniu, że “There is no Alternative” - i tym, którzy chcą wszystko zdławić; przeciwko gazowi musztardowemu i sarinowi, Baszszarowi al-Asadowi, Trumpowi, Putinowi i ISIS, ich sprzymierzeńcowi. Protest przeciwko jadowi i poczuciu niemocy, przeciwko drobnemu faszyzmowi, który zawłaszcza dusze i faszyzmowi państwowemu, który zabija. Protest w imię swobodnego przepływu osób, w imię braci migrantów, matek samotnie wychowujących dzieci i zwalnianych sprzątaczek. Protest z bezrobotnymi, bezdomnymi, więzionymi pisarzami i poetami. Protest w imię grup teatralnych i ich krzyku wolności. Protest z Pierem Paolem Passolinim i Lavem Diazem, Patrickiem Chamoiseau i Dieudonné Niangouną, Nicolasem Klotzem i Élizabeth Perceval, Nelly Arcan i Marguerite Duras, Jeanem Genetem i Achillem Mbembe, Edwardem Saïdem i Nurrudinem Farahem, Mauriziem Lazzarato i Enzem Traverso, Tasosem Livaditisem i Arisem Alexandrou, Judith Butler i Frantzem Fanonem, Mahmudem Darwiszem i Krystianem Lupą.
Kanadyjski reżyser i producent, autor dokumentów i esejów, w których obserwuje życie zmarginalizowanych grup i ludzi funkcjonujących na obrzeżach własnych społeczności, bezdomnych, robotników, emigrantów, bezrobotnych, uchodźców. Swój najnowszy film nakręcił w Grecji, dającej dziś schronienie wielu z tych, których filmował w swoich poprzednich dokumentach realizowanych w Mali. W Sur le rivage du monde (2012) obserwował Afrykańczyków, którzy utknęli w Bamako podczas wędrówki do Europy; w Intérieurs du delta (2009) opowiadał o rybackiej rodzinie z delty Nigru, której styl życia niszczył kapitalizm, a Un fleuve humain (2006) był zbiorowym portretem Malijczyków osiadłych nad Nigrem. W jego filmach niespokojny duch cinema direct spotyka się z poetyckim widzeniem świata.
2006 Un fleuve humain (doc.)
2009 Intérieurs du delta / The River Where We Live (doc.)
2012 Sur le rivage du monde / Standing on the Edge of the World (doc.)
2016 Pokonać noc / Combat au bout de la nuit / Fighting Through the Night (doc.)