Między polityką a sztuką, między trockizmem a surrealizmem, pomiędzy Libanem, Palestyną a Japonią, między dniem wczorajszym a jutrzejszym, między pięknem a determinacją – znany z wizualnego ekstremizmu Philippe Grandrieux (reżyser pamiętnego Jeziora z 9. NH) śledzi losy innego radykalnego twórcy filmowego: Masao Adachiego. Adachi, współtwórca japońskiej nowej fali, w 1971 roku zrezygnował z kręcenia filmów i przystał do lewackich bojówkarzy z Red Army, by przez następne 35 lat poświęcić się rewolucji. W 2000 roku, po 30 latach dobrowolnego wygnania, zostaje aresztowany w Libanie i deportowany do rodzinnej Japonii. Utrzymany w tonacji nokturnu portret psychologiczny, który tworzy Grandrieux, współgra z mrocznym mózgiem Adachiego, w którym krzyżują się buddyjski spokój, surrealistyczna wyobraźnia i nieustanny bunt. Ciemny dosłownie i w przenośni film zamienia kino w rodzaj psychologicznego darkroomu, w którym toczy się dyskusja o radykalnych wyborach, sytuacjach granicznych, transgresji, awangardzie i rewolucji. Rewolucja także jest obrazem. Pytanie brzmi: jak przełożyć go na rzeczywistość.
CPH:DOX 2011 – New Vision Award
Urodził się w 1954 roku we Francji. Ukończył studia na Wyższej Uczelni Sztuk Teatralnych w Belgii. W latach 80. współpracował z Francuskim Narodowym Instytutem Sztuk Audiowizualnych i kanałem telewizyjnym La Sept/Arte. Twórca filmów eksperymentalnych, instalacji, dokumentów, wideoklipów i filmów pełnometrażowych, którego dokonania, związane głównie z poszukiwaniem nowych środków wyrazu, zestawiane są z twórczością największych autorów francuskiej awangardy filmowej – Jeana Epsteina, Luisa Buñuela, Marcela L’Herbiera.
1996 Retour à Sarajevo / Return to Sarajevo (doc.)
1998 Sombre
2002 La vie nouvelle / A New Life
2008 Jezioro / Un lac / A Lake
2011 Być może piękno umocniło naszą determinację – Masao Adachi / Il se peut que la beauté ait renforcé notre résolution – Masao Adachi / It Maybe That Beauty Has Strengthened Our Resolve – Masao Adachi (doc.)
2012 White Epilepsy