W swoim słynnym manifeście z 1965 roku, La estética del hambre (Estetyka głodu), gniewny guru rodzącego się właśnie cinema novo pisał, że duch nowego kina jest wszędzie tam, gdzie istnieje reżyser gotowy filmować prawdę, sprzeciwiać się hipokryzji i cenzurze (…), występować przeciw komercjalizacji, nadużyciom, pornografii, tyranii techniki (…); gotów mierzyć się z wyzwaniami swoich czasów. Deliryczna Ziemia w transie, jeden z najważniejszych filmów swojej epoki, dowodzi, że wyzwania pozostały te same: korupcja i populizm, karmione biernością elit. Z ekstremizmem politycznym czasów dyktatury wojskowej w Brazylii walczył Rocha radykalizmem artystycznym, odrzucając wszelkie kompromisy. Anarchistyczny z ducha, operowy w rozmachu, inspirowany kinem Eisensteina i Wiertowa pamflet, jakim jest Ziemia w transie, w obronę bierze tylko idealistę i poetę (granego przez gwiazdę oper mydlanych Jardela Filhę), wygrażającego strzelbą nawet niebiosom. Bo gniew poety nie zna granic.
Powstała pół wieku temu deliryczna Ziemia w transie jest krzykiem protestu przeciw korupcji i populizmowi, karmionymi biernością elit (rzecz powstała w czasach dyktatury wojskowej w Brazylii). Anarchistyczny z ducha, operowy w rozmachu, będący filmową odpowiedzią na literacki realizm magiczny, pamflet Rochy w obronę bierze tylko idealistę i poetę, wygrażającego strzelbą nawet niebiosom. Bo gniew poety nie zna granic.
1964 Bóg i diabeł w krainie słońca / Deus e o Diabo na Terra do Sol / Black God, White Evil
1967 Ziemia w transie / Terra em Transe / Entranced Earth
1969 Antonio des Mortes / O Dragão da Maldade contra o Santo Guerreiro / The Dragon of Evil Against the Saint Warrior
1970 Odcięte głowy / Cabezas cortadas / Heads Cut Off
1972 Rak / Câncer / Cancer
1980 Wiek ziemi / A Idade da Terra / The Age of the Earth