Monumentalne, ośmioczęściowe dzieło, które jest swobodną adaptacją powieści Balzaca Historia trzynastu. Kronika prób prowadzonych przez dwie trupy teatralne, przygotowujące się do wystawienia tragedii greckich Ajschylosa, Prometeusza w okowach i Siedmiu przeciw Tebom. Perypetie bohaterów, zarówno postaci scenicznych, jak i zaprzątnietnych codziennością aktorów, stanowią odbicie zagadkowej historii tajnego bractwa w Paryżu, mieście, które w ujęciu Rivette'a jawi się jako puszka Pandory. Arcydzieło francuskiej awangardy i świetne role najbardziej zdolnych ówczesnych aktorów. (Ariel Schweitzer)
część 3.
Out 1 Jacques'a Rivette'a trwa w najlepsze, to już trzecia część, pozostajemy w świecie zgiełku, sztuki i zabawy, a także sekretów, które kuszą desperatów i poszukiwaczy przygód. Intryga nabiera kształtu, kropki zostają ze sobą połączone i zaczynają tworzyć wzór. Na jaw wychodzi coraz więcej informacji na temat konspiracyjnej grupy zwanej Trzynastką. (Piotr Mirski)
(1928–2016) czołowy autor francuskiej Nowej Fali, nigdy nie brylował wśród twórców tego nurtu, pozostawał w cieniu swoich uznanych kolegów – Godarda, Rohmera, Chabrola czy Truffauta. Jego filmy z pewnością są wymagające, ale jednocześnie są zabawne i nowatorskie. Urodził się w Rouen. W latach pięćdziesiątych zaczął pisać dla „Cahiers du cinéma”, dzięki czemu znalazł się w kręgu twórców Nowej Fali. Jego pełnometrażowy debiut to Paryż należy do nas z 1960 roku. Filmografia Rivette'a obejmuje takie tytuły jak Zakonnica, Miłość szalona, Duelle czy Piękna złośnica (Grand Prix na festiwalu w Cannes).
1960 Paryż należy do nas / Paris nous appartient / Paris Belongs to Us
1966 Zakonnica / La Religieuse / The Nun
1968 Miłość szalona / L'Amour fou
1974 Celine i Julie płyną statkiem / Céline et Julie vont en bateau / Celine and Julie Go Boating
1976 Duelle / Twiligt
1988 Banda czterech / La Bande des quatre / Gang of Four
1991 Piękna złośnica / La Belle Noiseuse
1998 Ściśle tajne / Secret défense / Secret Defense
2001 Kto wie / Va savoir / Who Knows
2007 Ne touchez pas la hache / Don't Touch the Axe