Warzazat to miasto w południowo-środkowym Maroku, które przyciąga niczym magnes reżyserów szukających pustynnych i górzystych krajobrazów. Miejscowi często występują w ich filmach - zazwyczaj biblijnych i historycznych. Jedną z takich statystek jest Malika, która zagrała w ponad 200 produkcjach. Dziewczyna ma pewien niezaprzeczalny atut - potrafi bez trudu zacząć płakać. W dokumencie Bezgłośnie. Statyści pustyni górę biorą jednak prawdziwe emocje. Twórcy tego oryginalnego eseju pytają o intencje ekip filmowych, które przybywają do Afryki niczym kolonizatorzy i próbują wykorzystać naiwność autochtonów do własnych celów. Reżyserzy zastanawiają się także, gdzie leży granica między rzeczywistością ludzi pustyni a fikcją kreowaną przez obcych przybyszów. Przeprowadzone przez nich wywiady i zaaranżowane scenki nie tylko podają w wątpliwość autentyczność wizerunków miasta, ale przede wszystkim ukazują arogancję człowieka Zachodu.
Festiwal Pravo Ljudski w Sarajewie - najlepszy film
Urodzony w 1984 roku w Krakowie. Studiował filmoznawstwo w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autor eksperymentalnych filmów i krótkich form wideo. Wraz z Michałem Mądrackim i Gillesem Lepore zrealizował w 2010 roku film dokumentalny Praca maszyn pokazywany na wielu festiwalach filmowych.
2010 Praca maszyn
2017 Bezgłośnie. Statyści pustyni / Sans bruit, les figurants du desert / Noiseless, Desert Extras
Urodził się w 1972 roku w Porrentruy w Szwajcarii. Reżyser, autor komiksów i ilustracji. W 1998 roku ukończył Szkołę Sztuk Wizualnych w Bienne. Jego animowany film krótkometrażowy The Cage był pokazywany na wielu festiwalach filmowych.
2010 Praca maszyn
2017 Bezgłośnie. Statyści pustyni / Sans bruit, les figurants du desert / Noiseless, Desert Extras