Fotografia zawsze zajmowała wyjątkowe miejsce w życiu Abbasa Kiarostamiego. Po ukończeniu akademii sztuk pięknych w Teheranie w 1960 roku, gdy myślał już o karierze filmowca, fotografował martwe natury i pejzaże. Przez lata zgromadził setki odbitek pokazywanych na wystawach w paryskim Centrum Pompidou i MoMA w Nowym Jorku. W swoim ostatnim filmie 24 klatki Kiarostami łączy pracę filmowca i fotografa, przerzucając mosty pomiędzy tymi dwoma środkami artystycznego wyrazu.
Projekt 24 klatki narodził się z pytania o charakterze zarówno artystycznym, jak i metafizycznym: co dzieje się przed naciśnięciem migawki i tuż po nim? Jaką wyimaginowaną przyszłość skrywa obraz? By udzielić odpowiedzi na te pytania, irański reżyser wybrał 20 fotografii ze swojej prywatnej kolekcji, a następnie ożywił je i umieścił w filmie w postaci animacji. Dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, dyskretnych wkładek 3D oraz technologii zielonego ekranu udało mu się wskrzesić zdjęcia z przeszłości i podjąć próbę odkrycia emocji, które towarzyszyły aktowi kreacji.
W rozbudowanych scenografiach Abbas Kiarostami pokazuje grupkę turystów patrzących na wieżę Eiffla, konie kłusujące po zaśnieżonych polach, stada ptaków lecące w industrialnym krajobrazie. Poza odczuciami estetycznymi obrazy te przywołują skojarzenia z mistrzowskimi eksperymentami artysty jak chociażby z filmem 10. Jednocześnie melancholijne i pełne światła, szczere i figlarne krótkie scenki w 24 klatkach kreślą subtelny portret samego Kiarostamiego.
Asia Pacific Screen Awards 2017 - Artistic Acknowledgement
Urodził się w 1940 roku w Teheranie, zmarł w 2016 roku w Paryżu. Zainteresowany sztuką od dziecka, jako 18-latek wygrał konkurs malarski i rozpoczął studia w akademii sztuk pięknych. W latach 60. pracował w reklamie, projektował plakaty, czołówki filmów i ilustrował książki dla dzieci. Karierę w filmie rozpoczął w wieku 30 lat jako pracownik Centrum Intelektualnego Rozwoju Dzieci i Młodzieży. Od tamtej pory napisał, wyreżyserował, zmontował i wyprodukował ponad 30 krótkometrażówek, filmów fabularnych i dokumentów, które zdobywały uznanie zarówno w Iranie, jak i na świecie. Chociaż jego styl wielokrotnie był porównywany do poetyki innych reżyserów, filmy Kiarostamiego mają unikatowy charakter. Ich narracja jest niewymuszona, forma filmowa prosta, niesiona przez nią treść zaś niezwykle złożona – poetycka, liryczna, kontemplacyjna, refleksyjna oraz niecodziennie wyrafinowana.
1994 Pod oliwkami / Zire darakhatan zeyton / Through the Olive Trees
1995 Lumière i spółka / Lumière et compagnie / Lumière and Company (doc.)
1997 Smak wiśni / Ta’m e guilass / Taste of Cherry
1999 Uniesie nas wiatr / Bad ma ra khahad bord / The Wind Will Carry Us
2010 Zapiski z Toskanii / Copie conforme / Certified Copy
2012 Like Someone in Love