Wyróżniony Nagrodą Specjalną Jury w Rotterdamie debiut Eny Sendijarević nawiązuje do jej własnych doświadczeń. Urodzona w Bośni, wychowana w Holandii reżyserka uchwyciła fenomen bycia pomiędzy: krajami, kulturami, ale też pomiędzy dzieciństwem i dorosłością. Jej bohaterka Alma wyrusza z Amsterdamu do Mostaru, by spotkać się ze schorowanym ojcem, którego właściwie nie zna – tak jak kraju swojego pochodzenia. Bośnia przypomina tu Amerykę z Inaczej niż w raju Jarmuscha – to surrealistyczna, oniryczna i pełna absurdów kraina. Nawiązań do tego filmu jest zresztą więcej, w podróży autem towarzyszy Almie dwóch chłopaków: bośniacki kuzyn Emir i jego kumpel Denis. Sendijarević filmuje z dziwnych, nieoczywistych perspektyw i akcentuje stan zawieszenia, letargu, w jakim pogrążeni są nie tylko mieszkańcy Bośni, ale i sami bohaterowie. Bohaterka daje się nieść impulsom, nagłym przypływom pożądania i ludziom, którzy stają na jej drodze. Takie dryfowanie jest cechą osób wykorzenionych, ale też bardzo młodych, szukających dopiero punktów zaczepienia. Takich właśnie jak Alma, Emir i Denis, pierwszego powojennego pokolenia odkrywającego dopiero własną tożsamość.
MFF w Rotterdamie 2019 – Nagroda Specjalna Jury
Reżyserka urodzona w 1987 roku w Bośni. Studiowała media i kulturoznawstwo na Uniwersytecie w Amsterdamie, a następnie w Holenderskiej Akademii Filmowej. Krótki metraż Import (2016), premierowo pokazany na MFF w Cannes w sekcji Piętnastka Reżyserów, był jej pierwszym projektem po ukończeniu studiów. Jej pełnometrażowy debiut Zabierz mnie w jakieś miłe miejsce miał światową premierę i został nagrodzony na festiwalu w Rotterdamie w 2019 roku.
2013 Travellers into the Night (short)
2014 Fernweh (short)
2016 Import (short)
2019 Zabierz mnie w jakieś miłe miejsce / Take Me Somewhere Nice