Opętanie wzięło się z życia – impulsem do zrealizowania tego filmu był dla Andrzeja Żuławskiego rozpad jego związku z Małgorzatą Braunek. Zamiast prostolinijnej autobiografii dostajemy jednak niejednoznaczną, fantastyczną metaforę. Oto w scenerii podzielonego Berlina rozgrywa się małżeński horror. Mąż wraca do domu z wyjazdu służbowego, aby odkryć, że żona go zdradza, i to z dwoma kochankami. Na domiar złego jeden z nich nie jest człowiekiem, lecz potworem rodem z obrazów Hansa Rudolfa Gigera. W obskurnym mieszkaniu kobieta spółkuje z oślizgłą istotą, która reprezentuje dojrzewające w niej od pewnego czasu szaleństwo. Stopniowo film staje się coraz bardziej dziwaczny, przerysowany, histrioniczny, na pierwszy plan wysuwają się groza i groteska. To ze wszech miar bezkompromisowe dzieło stanowi ważny punkt odniesienia dla niektórych spośród czołowych wizjonerów współczesnego kina – inspiracji nim można doszukać się zarówno w Climaxie Gaspara Noé, jak i Kształcie wody Guillermo del Toro.
MFF w Cannes 1981 – najlepsza aktorka; MFF w São Paulo 1981 – nagroda krytyków; Cezary 1982 – najlepsza aktorka; Fantasporto 1983 – Nagroda Publiczności – Specjalne Wyróżnienie, najlepsza aktorka
(1940-2016) Był jednym z najbardziej oryginalnych i kontrowersyjnych twórców w historii polskiego kina. Uczył się reżyserii na IDHEC w Paryżu. Zawodowe szlify zdobywał jako asystent Andrzeja Wajdy. Zadebiutował Trzecią częścią nocy. Jego kariera miała burzliwy przebieg. Zmagał się z komunistycznymi władzami, na zmianę wyjeżdżał i wracał do ojczyzny. Najwięcej filmów zrealizował za granicą. Do jego najbardziej znanych dzieł należą Najważniejsze to kochać, Opętanie i Na srebrnym globie.
1971 Trzecia część nocy / The Third Part of the Night
1972 Diabeł / The Devil
1975 Najważniejsze to kochać / L’important c’est d’aimer / That Most Important Thing: Love
1981 Opętanie / Possession
1987 Na srebrnym globie / On the Silver Globe
2015 Kosmos / Cosmos