English

Owoce namiętności

Shūji Terayama
Fruits of Passion / Shanghai Ijin Shōkan - China Doll
Japonia, Francja 1981 / 83’
Pieśni Maldorora Żegnaj, Arko!

Kolejna po Labiryncie traw koprodukcja japońsko-francuska Terayamy. Oparty luźno na motywach powieści Pauline Réage Retour à Roissy (kontynuacji niesławnej Historii O) film krąży wokół tematu sadomasochistycznych praktyk, który japoński reżyser zgłębiał wcześniej w swoich sztukach nawiązujących do teorii teatru okrucieństwa Antonina Artauda (Wskazówki dla poddanychMaria w futrze czy Heretycy). Akcja dramatu została przeniesiona do Szanghaju drugiej połowy lat 20. XX wieku, czasów koncesji terytorialnych i politycznego chaosu. Sir Stephen (Klaus Kinski) zamyka kochającą go O (Isabelle Illiers) w chińskim burdelu, domagając się dowodu całkowitego podporządkowania. Mężczyzna wystawia ją na serię upadlających aktów seksualnych, a ona niczym Obiekt jest mu bezwzględnie posłuszna. Dekadenckie imperium zmysłów Terayamy tworzą pełne przepychu chińskie kostiumy oraz psychodeliczna muzyka J.A. Seazera.

Nikodem Karolak

Shūji Terayama

Żyjący w latach 1935-1983 japoński intelektualista, nonkonformista i nieustępliwy fanatyk pracy, a przy tym skandalista i wywrotowiec, enfant terrible, któremu udało się zrewidować rodzimą tradycję. Znany na świecie przede wszystkim jako założyciel legendarnego alternatywnego teatru Tenjō Sajiki, wyreżyserował kilka filmów z silnie zarysowanymi wątkami autobiograficznymi, w tym kontrkulturowy manifest Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! czy pokazywaną na MFF w Cannes w 1975 roku Wiejską ciuciubabkę, którą krytycy zestawiali z Osiem i pół Federica Felliniego. U kresu życia stworzył własną wersję Stu lat samotności Márqueza – Żegnaj, Arko!, w której kultura Macondo przenika się z japońskimi mitami i wierzeniami. Terayama jako artysta totalny nie tylko mieszał różne gatunki i konwencje, ale łączył kino z teatrem, burząc czwartą ścianę pomiędzy widzem a artystą.

Wybrana filmografia

1971 Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o suteyo machi e deyō / Throw Away Your Books, Rally in the Streets

1974 Wiejska ciuciubabka / Den'en ni shisu / Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek)

1977 Bokser / Bokusā / Boxer

1981 Owoce namiętności / Shanhai Ijin Shōkan / Fruits of Passion

1984 Żegnaj, Arko! / Saraba hakobune / Farewell to the Ark

Twórcy

reżyseria Shūji Terayama
scenariusz Shūji Terayama, Rio Kishida
zdjęcia Tatsuo Suzuki
montaż Henri Colpi
muzyka J.A. Seazer
obsada Isabelle Illiers, Klaus Kinski, Arielle Dombasle, Pītā, Keiko Niitaka, Sayoko Yamaguchi
producent Anatole Dauman, Hiroko Govers, Eiko Kujō
produkcja Argos Films, Jinriki Hikōki Sha
właściciel praw Tamasa
język francuski, japoński, angielski, kantoński
barwa kolor