English

Gumka do mazania

Shūji Terayama, Henriku Morisaki
The Eraser / Keshigomu
Japonia 1977 / 20’
Dwugłowa kobieta: film cieni Issun-bōshi

Terayama podarł jedno ze zdjęć swojej ukochanej i równocześnie znienawidzonej matki Hatsu, a następnie zszył je czerwoną nicią. Film jest próbą rekonstrukcji wspomnień i pytaniem, czy własną pamięć można zetrzeć gumką.

Nikodem Karolak

Shūji Terayama

Żyjący w latach 1935-1983 japoński intelektualista, nonkonformista i nieustępliwy fanatyk pracy, a przy tym skandalista i wywrotowiec, enfant terrible, któremu udało się zrewidować rodzimą tradycję. Znany na świecie przede wszystkim jako założyciel legendarnego alternatywnego teatru Tenjō Sajiki, wyreżyserował kilka filmów z silnie zarysowanymi wątkami autobiograficznymi, w tym kontrkulturowy manifest Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! czy pokazywaną na MFF w Cannes w 1975 roku Wiejską ciuciubabkę, którą krytycy zestawiali z Osiem i pół Federica Felliniego. U kresu życia stworzył własną wersję Stu lat samotności Márqueza – Żegnaj, Arko!, w której kultura Macondo przenika się z japońskimi mitami i wierzeniami. Terayama jako artysta totalny nie tylko mieszał różne gatunki i konwencje, ale łączył kino z teatrem, burząc czwartą ścianę pomiędzy widzem a artystą.

Wybrana filmografia

1971 Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o suteyo machi e deyō / Throw Away Your Books, Rally in the Streets

1974 Wiejska ciuciubabka / Den'en ni shisu / Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek)

1977 Bokser / Bokusā / Boxer

1981 Owoce namiętności / Shanhai Ijin Shōkan / Fruits of Passion

1984 Żegnaj, Arko! / Saraba hakobune / Farewell to the Ark

Twórcy

reżyseria Shūji Terayama, Henriku Morisaki
scenariusz Shūji Terayama
zdjęcia Tatsuo Suzuki
montaż Shūji Terayama
muzyka J.A. Seazer
obsada Fujino Setsuko, Yōko Ran, Naomi Watanabe, Megumi Tanaka, Takeshi Wakamatsu
producent Eiko Kujō
produkcja Terayama World
właściciel praw Terayama World
język bez dialogu
barwa kolor