Jeden z najciekawszych filmów tegorocznego Berlinale. Reżyser Wang Quan’an (laureat Złotego Niedźwiedzia za Małżeństwo Tui w 2007 roku) zabiera widza w podróż przez mongolski step. Rozległe krajobrazy, sfotografowane z rozmachem przez francuskiego operatora Aymericka Pilarskiego, stają się scenerią zagadkowej zbrodni. Do jej wyjaśnienia oddelegowany zostaje młody policjant, który nawiązuje relację z ekscentryczną mieszkanką stepu. Choć Öndög zaczyna się jak klasyczny kryminał, szybko zamienia się w hybrydę love story, dramatu społecznego i kina poetyckiego. Przede wszystkim jednak stanowi wciągającą opowieść o napięciu rodzącym się pomiędzy męskością a kobiecością, tradycją a nowoczesnością, niewinnością a dojrzałością. Reżyser wie również, jak uwieść widza jedynym w swoim rodzaju poczuciem humoru. Dość powiedzieć, że Öndög zawiera scenę bodaj najbardziej twórczego wykorzystania szlagieru Love Me Tender Elvisa Presleya od czasu Dzikości serca.
Urodzony w 1965 roku w Yan’anie w prowincji Shaanxi. W 1991 roku ukończył Akademię Filmową w Pekinie. Jeden z najważniejszych chińskich reżyserów zaliczanych do Szóstej Generacji. W przeciwieństwie do wielu kolegów po fachu, portretujących głównie życie w wielkich metropoliach, zasłynął przede wszystkim przenikliwymi obrazami prowincji. Za jego najgłośniejszy dotychczas film uchodzi Małżeństwo Tui, za które otrzymał Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie w 2007 roku.
1999 Zaćmienie Księżyca / Yue shi / Lunar Eclipse
2004 Historia Ermei / Jing zhe / The Story of Ermei
2006 Małżeństwo Tui / Tuya de hun shi / Tuya's Marriage
2009 Tkaczka / Fang zhi gu niang / Weaving Girl
2010 Razem i osobno / Tuan yuan / Apart Together
2011 Równina białego jelenia / Bai lu yuan / White Deer Plain
2019 Öndög