Filmy Alaina Cavaliera oglądamy na Nowych Horyzontach od ponad dekady, począwszy od słynnego Filmowca (2005), który wziął udział w konkursie festiwalu. Cavalier niczym Jonas Mekas nie rozstaje się z cyfrową kamerą: kręci to, co znajduje się w najbliższym jej zasięgu, i opatruje obrazy autorskim komentarzem. Starzejąc się, filmowiec coraz częściej rejestruje upływ czasu i z niesłabnącym zainteresowaniem kontempluje zmiany. Zawsze dużą rolę w jego pracach odgrywała materia, którą w ciągu życia gromadzimy. Dziś jego kamera meandruje pomiędzy martwymi naturami ułożonymi z bibelotów i warzyw w stanie rozkładu a intymną obecnością ludzi, którzy „praktykują znikanie”. Swój najnowszy wideo-dziennik poświęca przyjaciółce, Emmanuèle Bernheim, autorce autobiograficznej książki Wszystko poszło dobrze, w której pisarka opowiada o eutanazji swojego ojca. Początkowy pomysł na adaptację prozy przeradza się w historię odchodzenia chorej Emmanuèle. Jak twierdzi sam reżyser, jego film jest prymitywny jak małe romańskie kościoły sprzed wieków. Nie ma w nim nic więcej poza tym, co faktycznie się wydarzyło.
Francuski reżyser urodzony w 1931 roku. Studiował na IDHEC (L'Institut des hautes études cinématographiques), w słynnej paryskiej szkole filmowej, w której kształcili się także Alain Resnais, Claire Denis i Andrzej Żuławski. Będąc protegowanym Louisa Malle’a, pracował jako asystent przy Windą na szafot i Kochankach. Profesjonalną karierę zaczął na początku lat 60. filmem Pojedynek na wyspie. Do jego najbardziej znanych i nagradzanych dzieł należą Teresa i Filmowiec.
1962 Pojedynek na wyspie / Le Combat dans l'île / Fire and Ice
1986 Teresa / Thérese
2005 Filmowiec / Le filmeur / The Filmaker
2009 Irène
2011 Pater