Debiut marokańskiej scenarzystki Maryam Touzani to zdumiewająco dojrzała opowieść o nietypowej przyjaźni dwóch kobiet, które stają się dla siebie oparciem w kryzysowej sytuacji. Abla, wdowa i matka ośmioletniej Wardy, prowadzi własną piekarenkę w Casablance. Ciężarna Samia wyjechała z rodzinnej miejscowości i szuka jakiejkolwiek pracy w mieście, pukając bez skutku do kolejnych drzwi. Mimo początkowych oporów Abla zaprosi Samię do siebie. Dotykając bolesnych tematów – takich jak nieprzepracowana żałoba, niechciana ciąża, społeczny ostracyzm i sytuacja samotnych matek w marokańskim społeczeństwie – Adam skupia się na nakreśleniu wiarygodnych portretów psychologicznych głównych bohaterek. Dyskretnie i z wyrozumiałością, unikając melodramatycznych chwytów, Touzani buduje mikrokosmos, w którym dotyk, wspólna praca, rozmowy i wypełnione empatią spojrzenia stają się budulcem relacji uzdrawiającej pokiereszowane emocjonalnie kobiety. Atutem filmu jest też zanurzenie w lokalnym konkrecie: ważną dramaturgicznie rolę odgrywają fotogeniczne wypieki, w tym rziza, czyli kręcony ręcznie marokański przysmak z nitkowego ciasta.
Aktorka, reżyserka i scenarzystka urodzona w 1980 roku. Dzieciństwo spędziła w Tangerze, studiowała w Londynie. Autorka dwóch krótkich metraży i współscenarzystka filmu Razzia Nabila Ayoucha, w którym zagrała także jedną z głównych ról. Adam to jej debiut pełnometrażowy, który miał premierę na MFF w Cannes.
2019 Adam