Jak nakręcić film o mgle? Zupełnie zatonąć w intensywnej bieli czy szukać oparcia w wyłaniających się sylwetkach budynków i ludzi? W swoim zaskakującym eksperymencie Nicole Vögele łączy obie strategie, zestawiając obrazy w swobodne, nieraz dezorientujące ciągi skojarzeń, spojone kapryśną logiką snu. Wzgórza zasnute chmurami, sterylne obserwatorium astronomicznego, puszysty biały pudel, parkiet dyskoteki tonący w sztucznym dymie. Klucza do tej filmowej zagadki nie znajdziemy łatwo, a może wcale nie należy go szukać. Szwajcarska reżyserka, poddając się swojej wyobraźni, prowadzi widza przez meandry barw, faktur, industrialnych dźwięków i niepozornych zdarzeń. Dzięki tej wizualnej grze przeciwieństw i asocjacji Mgła roztacza atmosferę tajemnicy, trudnej do zgłębienia, ale uwodzicielskiej. Vögele nie brakuje przy tym humoru, bowiem gdy mgła opada, autorka kieruje swoją kamerę na ludzi – przedstawionych z ciepłą ironią outsiderów, którzy żyją w swoich zamkniętych, nieprzeniknionych światach.
Reżyserka i dziennikarka urodzona w 1983 roku w szwajcarskim Gretzenbach. Od 2002 roku współpracuje z telewizją, w której stawiała pierwsze kroki jako dokumentalistka. Studiowała w akademii filmowej w Badenii-Wirtembergii. Po nakręceniu kilku krótkometrażówek zadebiutowała w pełnym metrażu dokumentem Mgła, który miał światową premierę na Berlinale w 2014 roku. Cztery lata później jej drugi film Godziny zamknięcia nagrodzono m.in. na festiwalu w Locarno.
2013 Frau Loosli (doc. short)
2014 Mgła / Nebel / Fog (doc.)
2014 In die Innereien (doc. short)
2018 Godziny zamknięcia / Closing Time (doc.)