Film dyplomowy Kaori Ody w Film Factory Béli Tarra, będący wynikiem – jak mówi reżyserka – pewnego splotu wypadków, którego źródeł należałoby szukać już w momencie jej pojawienia się w Sarajewie. Jednym ze szkolnych ćwiczeń zadanych przez mentora była filmowa adaptacja opowiadania Franza Kafki o marznącym biedaku, który stara się zdobyć węgiel na opał. Ten drobny fakt doprowadził ją do kopalni Breza, gdzie uświadomiła sobie, że podziemny świat fascynuje ją i pociąga, i że warto wejść tam z kamerą. Na styl tego „eksperymentalnego dokumentu” o pracy pod ziemią miała wpływ relacja Ody z górnikami, nie stała za nim żadna konkretna artystyczna intencja. Fakt, że posługiwali się różnymi językami, świadomość niebezpieczeństwa, które im towarzyszyło, a także to, jak blisko można podejść do rzeczy, które chciałoby się pokazać. W efekcie powstał film, który przenosi rutynowe, dla zewnętrznego obserwatora niezrozumiałe czynności wykonywane przez górników na poziom wizualnej abstrakcji. Skąpe światło latarek wydobywa z ciemności kolory, kształty i faktury w sposób, jaki przywodzi na myśl klasyczne doświadczenie kinematograficzne, ujawniając, a może nawet tworząc, zupełnie nowy aspekt rzeczywistości.
Urodzona w Osace w 1987 roku japońska reżyserka i artystka. Począwszy od 2016 roku spędziła trzy lata w Sarajewie, ucząc się pod okiem Béli Tarra w Film Factory. Jej pierwszy film pełnometrażowy Aragane (2015) zrealizowany w bośniackiej kopalni miał premierę na Yamagata International Film Festival i otrzymał tam specjalne wyróżnienie. Był pokazywany m.in. na Doclisboa, MFF Mar del Plata, Sarajevo FF, Taiwan International Documentary FF i in. Jej drugi film W stronę czułości (2017) miał premierę na DOK Leipzig, a najnowszy TS'ONOT/Cenote (2019) zrealizowany w Meksyku, w podwodnych jaskiniach Jukatanu zadebiutował w sekcji Bright Future MFF w Rotterdamie. Kaori Oda jest laureatką Nagrody Nagisy Oshimy 2020.
2010 Thus a Noise Speaks (short)
2016 Aragane
2017 W stronę czułości / Toward a Common Tenderness
2019 TS'ONOT/Cenote