English

"Touch Me Not" od 16 listopada w polskich kinach

7/11/18
Touch Me Not, reż. Adina Pintilie
XXIII Konkurs im. Krzysztofa Mętraka Zmarł Nicolas Roeg, bohater retrospektywy 18. MFF NH

Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem na Berlinale Touch Me Not to oda do ludzkiego ciała i związanych z nim pragnień, a przede wszystkim – to wezwanie do akceptacji odmienności. Adina Pintilie testuje w swoim filmie terapeutyczny potencjał dotyku, obnażenia ciała i emocji, a towarzyszy jej w tym trójka bohaterów. Każdy z nich mierzy się przed kamerą z tym, co ich blokuje, ogranicza, przeraża. Obserwując relacje między nimi, Pintilie stawia pytania o to, jak rozumiemy „intymność”, „piękno”, „związki” czy „pożądanie”. W czasach, w których ciała – choćby kobiet, czy niepełnosprawnych - stały się polem ideologicznej bitwy to nagość okazuje się manifestacją wolności.

Więcej o filmie

Adina Pintilie o filmie: Osobiście lubię myśleć o tym filmie jako o lustrze, które pokazuje, że Inny stanowi tak naprawdę odbicie nas samych. Wszyscy jesteśmy przecież pod jakimś względem wykluczeni, zepchnięci na margines, postrzegani jako outsiderzy. Jeśli nie zaczniemy sami akceptować takich ludzi, nie możemy wymagać, by otoczenie akceptowało nas. Gdy miałam 20 lat, byłam przekonana, że doskonale wiem, czym jest miłość, jak powinny wyglądać związki i w jaki sposób należy okazywać innym uczucia. Sądzę, że nie byłam w tym odosobniona, bo każdy z nas kształtuje wyobrażenia dotyczące miłości pod wpływem rodziny, edukacji czy kultury, w której żyje. Z biegiem czasu okazuje się jednak, że moc  tych schematów w konfrontacji z rzeczywistością jest bardzo ograniczona, wobec czego należy je odrzucić i na nowo nauczyć się rozumienia samego siebie oraz potrzeb własnego ciała. Pomyślałam sobie, że to fascynujący proces, który warto udokumentować za pomocą kamery. Początkowo chciałam, by był to projekt osobisty i skupiony wyłącznie na mnie samej, ale potem zrozumiałam, że każdy rozumie intymność inaczej i bardziej interesujące będzie przedstawienie na ekranie odmiennych perspektyw kilkorga różnych bohaterów. W końcu choćby zwykły dotyk, który dla jednej osoby stanowi zwykły wyraz sympatii i bliskości, dla innej będzie nadużyciem, przekroczeniem granic, na które pozwala tylko najbliższym. W jaki sposób ludzie negocjują status wzajemnej relacji? Kiedy i na jakich zasadach decydują się wyeksponować przed drugim człowiekiem własną cielesność? Uznałam, że podróż zainspirowana przez takie pytania może okazać się naprawdę fascynującym przeżyciem.
(fragmenty wywiadu Piotra Czerkawskiego dla filmweb.pl)

Małgorzata Sadowska, selekcjonerka MFF Nowe Horyzonty: Touch Me Not nie tylko dotyka tematu ciała, seksualności, intymności, ale po prostu – dotyka. W jednej ze scen sex couch uderza pięścią bohaterkę w klatkę piersiową – film Adiny Pintilie jest takim mocnym uderzeniem. Tylko od nas samych, od naszej relacji z własnym ciałem, zależy, jak na niego zareagujemy – krzykiem, szlochem, gwałtownym wycofaniem, głębokim oddechem. Niesamowicie odważny, fascynujący, sytuujący się pomiędzy dokumentem, psychodramą, fabułą, a performance’m debiut młodej Rumunki bardziej doświadcza się, niż ogląda. Kino bardzo rzadko w tak otwarty, dojrzały sposób zajmuje się ciałem, rzucając je na żer pornografii. Pintilie zwraca je nam, widzom, byśmy to zaniedbane, napięte ciało mogli wreszcie poczuć, zrozumieć, pokochać.

Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny MFF Nowe Horyzonty: To było dla mnie wielkie zaskoczenie i niezwykłe odkrycie festiwalu w Berlinie. Magnetyczny, wstrząsający, bardzo mocny quasidokument o ludzkim ciele – jego pragnieniach, odczuciach, frustracjach i kryzysach. Kino jako przedziwna terapia i hipnotyzujący eksperyment, w którym warto wziąć udział i warto wytrwać.

Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza": Fenomenalne Touch Me Not to odważna i trafna decyzja jury. (…) Touch Me Not działa inaczej niż film, który bywa często narzędziem podglądania. Te obrazy służą odblokowaniu, uwalnianiu; nie ma w nich miejsca na "grzeszne oko". Pintilie pozbawia lęku tych, którzy nie akceptują swoich ciał i swojej inności. Kategoria wstydu, bezwstydu, grzechu przestaje się liczyć – i lęk zostaje pokonany. Również w widzu, który "zbroi się" na widok nagości.

Marcin Stachowicz, filmweb.pl: Rumuńska artystka zatarła granicę między fikcją a dokumentem, weszła głęboko w ciała swoich bohaterów, zainscenizowała ich najbardziej intymne fantazje. Zrobiła dzieło całkowicie samoświadome.

Krzysztof Kwiatkowski, "Wprost": Film Pintilie jest próbą przełamania kulturowych kanonów piękna. Lekcją tolerancji i szacunku - zarówno dla siebie, jak i dla innych. 

Janusz Wróblewski, "Polityka": Zwycięzca tegorocznego Berlinale, śmiały eksperyment filmowy, w którym granice między obserwatorem a obserwowanym, intymnością a ekshibicjonizmem, zdrowiem a niepełnosprawnością zostają zamazane. 

Zofia Fabjanowska-Micyk, "Zwierciadło": Debiut Rumunki Adiny Pintilie to oryginalna hybryda. Fikcja, dokument, artystyczny performance i seans terapeutyczny w jednym. 

Filmoterapia z Sensem, Magazyn Sens: 

Martyna Harland: Jeżeli ktoś zapytałby mnie, jak rozwijać się w seksie, ale i w życiu, poleciabym mu właśnie Touch me not Adiny Pintilie. 

Grażyna Torbicka: Dla mnie ten film w ogóle nie mówi o seksie, tylko o cielesności – o uczeniu się kochania siebie, zaakceptowaniu swojego ciała ale też ciał innych osób. Dlaczego aż tak cię zafascynował? 

Martyna Harland:  Pomógł mi zrozumieć, że dobry seks i dobre życie to kontakt ze wszystkimi emocjami. Bo jeśli zamykamy się na tzw. emocje negatywne, nie potrafimy też doświadczać tych pozytywnych. Nie da się podchodzić do nich wybiórczo.

Touch Me Not w polskich kinach

✓ Warszawa → Kino Muranów
✓ Warszawa → Ujazdowski
✓ Warszawa →  Luna
✓ Warszawa →  Kinokawiarnia Falenica
✓ Warszawa →  Kultura
✓ Warszawa →  Kino Elektronik
✓ Warszawa →  Kinoteka PKiN
✓ Kraków →  Kino Pod Baranami
✓ Kraków →  Kika
✓ Kraków → Agrafka
✓ Kraków → Kijów
✓ Kraków →  Mikro
✓ Poznań →  Kino Muza w Poznaniu
✓ Poznań →  Kino Malta
✓ Poznań →  Kino Bułgarska 19
✓ Poznań →  Zamek
✓ Poznań →  Apollo
✓ Łódź →   Kino - Galeria Charlie
✓ Łódź →  Bodo
✓ Wrocław →  Kino Nowe Horyzonty
✓ Wrocław →  DCF
✓ Gdańsk →  Klub ŻAK
✓ Gdynia →  Gdyńskie Centrum Filmowe
✓ Lublin →  Kino Bajka
✓ Lublin → CK Lublin
✓ Katowice →  Kino Światowid
✓ Toruń →  CSW Toruń
✓ Opole →  Kino Meduza
✓ Oleśnica → Kino Kawiarnia Spirala 
✓ Nowy Sącz →  Kino SOKÓŁ w Nowym Sączu
✓ Zakopane →   Dworzec
✓ Zakopane →  Kino Miejsce
✓ Gorzów Wielkopolski →  Kino 60 krzeseł
✓ Białystok → Forum
✓ Zielona Góra → Newa
✓ Olsztyn →  Awangarda II
✓ Gliwice → Amok
✓ Głuchołazy →  Centrum Kultury w Głuchołazach
✓ Koszalin → Kryterium 
✓ Radom →  MCSW Elektrownia


czytaj także
Dystrybucja "Bergman - rok z życia" od 26 października w kinach 19/10/18
Ogłoszenie Znamy program 9. American Film Festival we Wrocławiu 9/10/18
Program "Girl" i "Bergman – rok z życia" z Europejskimi Nagrodami Filmowymi 17/12/18
Ogłoszenie Wystawa w Porto - Pedro Costa: Companhia 2/01/19

Newsletter

OK