Europejska Akademia Filmowa po raz 31. wręczyła nagrody dla najlepszych filmów. Wśród zwycięzców znalazły się dwa tytuły, których dystrybutorem jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Najlepszym dokumentem 2018 roku okazał się film Jane Magnusson Bergman: rok z życia. Film Girl w reżyserii Lukasa Dhonta, wyróżniony w kategorii europejskie odkrycie roku (Prix FIPRESCI), swoją polską premierę będzie miał 22 marca 2019 roku.
To nie pierwsza nagroda dla debiutującego Lukasa Dhonta. Dwa tygodnie temu otrzymał nominację do Złotego Globu, jednej z najważniejszych nagród branży filmowej i telewizyjnej na świecie. Będzie walczył o statuetkę w kategorii "najlepszy film nieanglojęzyczny". Film został także nagrodzony m.in. statuetką Queer Palm na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes, nagrodą krytyków FIPRESCI w sekcji Un Certain Regard, a także zdobył wyróżnienie dla najlepszego debiutu (Camera d'Or).
Girl to historia 15-letniej Lary, która zrobi wszystko, by spełnić swoje marzenia. Chce zacząć naukę w prestiżowej szkole baletowej i zrobić karierę baleriny. Marzy o czymś jeszcze - o wydostaniu się z chłopięcego ciała, w którym jest uwięziona wrażliwa dziewczyna. Debiutant Lukas Dhont z dojrzałością i subtelnością opowiada o tym, jak opresyjne bywa własne ciało oraz jak wyczerpująca może być walka z jego ograniczeniami. Zwłaszcza gdy jesteś młodym, niecierpliwym nastolatkiem poszukującym własnej tożsamości. Girl to także sukces charyzmatycznego tancerza Victora Polstera (nagroda w Cannes), który swoją aktorską kreacją wykracza poza narzucone kulturowo genderowe schematy, obnażając bolesną niedoskonałość biologicznych definicji i ich społecznej percepcji.
Film wejdzie na ekrany polskich kin 22 marca 2019 roku.
Jane Magnusson, reżyserka filmu Bergman – rok z życia, odbierając nagrodę dla najlepszego europejskiego dokumentu, podziękowała Ingmarowi Bergamnowi za filmy, które zainspirowały wielu twórców.
W 1957 roku Ingmar Bergman awansował do panteonu kina – wtedy to swoją premierę miały stworzone przez niego arcydzieła – Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki. Pokazywany premierowo w Cannes film Jane Magnusson prezentuje kulisy tego przełomowego czasu w życiu reżysera. Stworzony przez nią portret nie jest jednak kolejną laurką, na zasłużonych nagrodach i uznaniu kładą się cieniem mitomania, despotyzm i egoizm Bergmana.