Najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz oryginalny i najlepszy film międzynarodowy! Amerykańska Akademia Filmowa przyznała swoje nagrody. Parasite (dystrybucja w Polsce: Gutek Film) miał polską premierę podczas 19. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu i zyskał wielu zwolenników wśród nowohoryzontowej publiczności.
Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes, najwyżej oceniony przez krytyków branżowego „Screena”, film Bonga Joon-ho zdobył serca festiwalowej publiczności. Łącząc kryminał z dramatem obyczajowym i thriller z czarną komedią, twórca Snowpiercera i Okji połączył dwie rodziny, dwa światy, dwie klasy społeczne, które coraz rzadziej mają szansę się spotkać. Dzieli je powiększająca się przepaść ekonomiczna, która zadłużoną większość spycha coraz niżej, a bogatą mniejszość winduje w górę. Bezrobotni rodzice z dwojgiem dorastających dzieci koczują w slumsie, podczas gdy do zaprojektowanej przez znanego architekta posiadłości pana Parka wchodzi się po schodkach. Dla syna biedaków to żadna przeszkoda – choć oblał egzaminy na studia, ma ambicję i dość sprytu, by wspiąć się po drabinie społecznej. Kiedy nadarza się okazja, by objąć w domu pana Parka posadę korepetytora, chłopak bezbłędnie odgrywa rolę wykształconego, skromnego, godnego zaufania nauczyciela. Dokładnie takiego, o jakim fantazjują bogate snoby. W spisku biorą też udział członkowie jego rodziny, eliminując konsekwentnie służbę państwa Park. Seria zaskakujących, tragikomicznych zdarzeń, za sprawą których bogaci i biedni skonfrontują swoje style życia, prowadzi do wbijającego w fotel finału. (Małgorzata Sadowska)
Bong Joon-ho urodził się w 1969 roku, jest reżyserem i scenarzystą, pierwszym Koreańczykiem, który zdobył Złotą Palmę (za Parasite w 2019 roku), twórcą kasowych przebojów The Host: Potwór i Snowpiercer. Jego pierwsze filmy prezentował MFF w San Sebastián, kolejne pokazywane były już w Cannes. W konkursie głównym festiwalu zadebiutował w 2017 roku filmem Okja. Jest jednym z niewielu artystów, którzy w sposób wyrafinowany łączą kino gatunkowe z arthouse’owym. W pełnych czarnego humoru opowieściach z pogranicza science fiction, horroru, kryminału czy thrillera koreański reżyser diagnozuje problemy epoki późnego kapitalizmu.
rozmowa z Bongiem Joon-ho (Filmweb)