Nowe filmy Pablo Larraína, Denisa Côté, Pedro Costy i Théo Courta znajdą się w programie jubileuszowej edycji Nowych Horyzontów. Widzowie festiwalu będą mogli zobaczyć Emę z Gaelem Garcią Bernalem w jednej z głównych ról, hipnotyzującego Wilcoxa, poruszające Białe na białym (Blanco en blanco) czy Vitalinę Varelę – najlepszy film ostatniego MFF w Locarno.
Pokazywana w konkursie głównym festiwalu w Wenecji Ema Pablo Larraína (Jackie, Nie) to filmowy rollercoaster z magnetyczną Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcią Bernalem. Para porzuca adoptowane dziecko i zanurza się w toksyczną relację. Larraín ubiera opowieść o pożądaniu, winie i odkupieniu oraz dojrzewaniu w kostium anarchizującego mitu, pełnego drapieżnej seksualności, ekstatycznych kolorów i sensualnego tańca. Dystrybutorem filmu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.
Ulubieniec festiwalowej publiczności Denis Côté (Vic+Flo zobaczyły niedźwiedzia, Antologia duchów miasta) zaprezentuje we Wrocławiu kameralny, pokazywany na festiwalu w Locarno film Wilcox. Kanadyjski reżyser wciąż eksperymentuje, ale tym razem nieco odchodzi od swojego stylu, kręcąc minimalistyczny, hipnotyzujący film o outsiderze poszukującym nowej drogi, czego efektem jest nowohoryzontowy rewers kultowego Wszystko za życie (Into the Wild) Seana Penna.
Zdobywca nagrody za reżyserię w sekcji Orizzonti na festiwalu w Wenecji w swoim wstrząsającym filmie Białe na białym (Blanco en blanco) bada związki piękna z przemocą. Odkrywszy stare fotografie dokumentujące zagładę Indian z Ziemi Ognistej, Théo Court rekonstruuje czasy brutalnej kolonizacji, gdy dzięki grabieżom, gwałtom i morderstwom rozkwitały fortuny i latyfundia. Tragedię Indian i zdziczenie kolonizatorów oglądamy okiem fotografa: artysty, podglądacza i świadka, który starannie komponując i pięknie oświetlając rzeczywistość, mimochodem obnażał jej najciemniejszą stronę.
Zachwycające arcydzieło – napisał o Vitalinie Vareli branżowy amerykański „Indiewire”. Najnowszy film Pedro Costy (bohater nowohoryzontowej retrospektywy w 2018 roku) zanurza nas w mroku, i jak powtarzają krytycy, nikt jeszcze nie pokazał w kinie aż tylu odcieni ciemności. W świecie zatartych konturów i kształtów, reżyser egzorcyzmuje bolesną przeszłość tytułowej bohaterki, wdowy, która opuściła Wyspy Zielonego Przylądka i śladem zmarłego męża wyruszyła do Lizbony. W losie Vitaliny i Joaquima przeglądają się niewypowiedziane, nieopisane doświadczenia imigranckiej społeczności. Film zwyciężył w konkursie ostatniego festiwalu w Locarno, Złotego Lamparta otrzymała tam także odtwórczyni głównej roli, Vitalina Varela.