Ten lud nie miał swojej szlachty i nie miał swojego mieszczaństwa, miał tylko swoich buntowników i swoich żołnierzy, i miał swoich przywódców. Szedł ku Polsce, prostując plecy przygniecione trudem nadmiernym dla obcych. Tymi słowami rozpoczyna się filmowa gawęda Kazimierza Kutza, będąca hołdem złożonym dawnym mieszkańcom Śląska. Sól ziemi czarnej – której pierwotny zamysł, jak głosi anegdota, objawił się reżyserowi we śnie – rozgrywa się w 1920 roku i opowiada o drugim powstaniu śląskim. Głównym bohaterem jest tutaj młody Gabriel Basista, który razem z pobratymcami staje do walki o wspólną sprawę. Jego bitewne perypetie układają się w ciąg luźno połączonych, równocześnie widowiskowych i poetyckich epizodów. Film Kutza to kino nie tyle historyczne, ile mitologiczne, ekranowa wizja jest jawnie wyidealizowana. Barwne, ekscentryczne dzieło stanowi pierwszą część śląskiej trylogii, w skład której wchodzą też Perła w koronie i Paciorki jednego różańca.
(1929-2018) Ukończył PWSFTviT w Łodzi. Debiutował filmem Krzyż Walecznych (1958), który był głosem polemicznym w ogólnonarodowej dyskusji o doświadczeniach wojennych. Reżyser zyskał wówczas miano doskonałego realisty, który potrafi pokazać złożoną psychikę człowieka. Swoje pierwsze filmy Kutz tworzył w opozycji do szkoły polskiej. Jego obrazy skupiały się na obserwacji zwyczajnego życia dalekiego od wielkich idei i romantycznej martyrologii. Dużą popularność przyniosła reżyserowi tzw. trylogia śląska: Sól ziemi czarnej, Perła w koronie i Paciorki jednego różańca. Kazimierz Kutz był również reżyserem teatralnym i telewizyjnym.
1958 Krzyż Walecznych / Cross of Valor
1960 Nikt nie woła / Nobody's Calling
1961 Ludzie z pociągu / Night Train
1969 Sól ziemi czarnej / Salt of the Black Earth
1971 Perła w koronie / Pearl in the Crown
1979 Paciorki jednego różańca / The Beads of One Rosary
1994 Śmierć jak kromka chleba / Death as a Slice of Bread
1995 Pułkownik Kwiatkowski / Colonel Kwiatkowski