Wysoce niekonwencjonalna i idiosynkratyczna biografia austriacko-brytyjskiego myśliciela Ludwiga Wittgensteina, budząca skojarzenia ze snutymi przez Kena Russella fantazjami na temat życia wielkich kompozytorów. Celem reżysera, Dereka Jarmana, wydaje się udowodnienie słuszności słów Wittgensteina o tym, że dzieło filozoficzne może w całości składać się z żartów. Chociaż film jest skomponowany z komediowych skeczy i kampowych wizji, to jego główną treść stanowi intelektualny proces, jaki nieustannie trwa w umyśle tytułowego bohatera. Autor Dociekań filozoficznych, portretowany na zmianę jako chłopiec i dojrzały mężczyzna, pozostaje kimś wręcz chorobliwie refleksyjnym, obojętnie, czy znajduje się na sali wykładowej, próbuje przeżyć na froncie, czy staje w oko w oko z zielonoskórym przybyszem z Marsa.
Seanse towarzyszą premierze pierwszej książki Dereka Jarmana przetłumaczonej na język polski, wydanej nakładem Instytucji Filmowej Silesia Film w Katowicach - Chroma. Księga kolorów.
Po seansie (7 sierpnia)odbędzie się spotkanie z Anną i Wilhelmem Sasnalami, Małgorzatą Radkiewicz i Pawłem Świerczkiem.
Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego. Zajmuje się wspieraniem produkcji filmów (Silesia Film Commission, Śląski Fundusz Filmowy), ich popularyzacją poprzez m.in. prowadzenie pięciu kin w województwie śląskim (Kino Kosmos, Kino Światowid, Kinoteatr Rialto, Kino Janosik, Kino Bałtyk) oraz archiwizacją (Filmoteka Śląska).
Berlin IFF 1993 – Teddy for Best Feature Film
Urodzony w 1942 roku w Northwood w Wielkiej Brytanii. Ikona kina queer i kontrkultury, artysta i aktywista. Ceniony scenograf (m.in. Diabły Kena Russella), twórca eksperymentalnych filmów na taśmie Super 8 mm, wytrawny ogrodnik. W pełnym metrażu zadebiutował w 1976 roku Sebastianem – gejowską interpretacją legendy o świętym. Homoseksualne wątki wyszukiwał w literaturze (Szekspirowskie Anielskie rozmowy), w życiorysach postaci historycznych (Edward II) i przedstawicieli świata kultury (Wittgenstein). Połączenie niepowtarzalnej queerowej estetyki i punkowego, anarchizującego przesłania było dla Jarmana elementem sprzeciwu wobec konserwatywnej rzeczywistości. Zmarł na AIDS w roku 1994. Bohater retrospektywy podczas trzeciej edycji MFF Nowe Horyzonty.
1976 Sebastian / Sebastiane
1979 Burza / The Tempest
1986 Anielskie rozmowy / The Angelic Conversation
1993 Wittgenstein
1993 Blue