Portugalska Fundacja Gulbenkiana, obchodząca 50. rocznicę powstania, prosi kilku reżyserów - oprócz Costy m.in. Chantal Akerman, Wanga Binga czy Apichatponga Weerasethakula - o 15-minutowe filmy, które mają wejść w skład międzynarodowego projektu Stan świata. Co zrobić? Zapewne coś prostego, poważnego, związanego ze znajomymi Kabowerdyńczykami. Jeden z nich dostał właśnie list z urzędu imigracyjnego, za 20 dni zostanie odesłany z Lizbony na wyspy. Spanikowany chłopak ma mętlik w głowie - jak poradzić sobie z tą sytuacją? To czas pożegnania. Żegna się z matką, która opowiada mu o swojej wiosce, o ludziach, których znała, o miejscach, które pamięta, a które niebawem staną się jego domem. Opowiada przekazywaną z ust do ust historię o diable, który używając forteli, zostawia w wiosce złe wiadomości. Jeżeli nie przekażesz diabelskiego listu komuś innemu, umrzesz. Nie żyjemy dziś w oderwaniu od mitologii, stara historia z krańca świata znajduje odzwierciedlenie w konkretnym problemie społecznym. Jestem tylko widzem - mówi Costa, podkreślając kolektywny charakter pracy nad filmem. - Jestem ich pierwszą publicznością.
Urodził się w Lizbonie w 1959 roku. Porzucił historię na rzecz studiów w Lizbońskiej Szkole Filmowej pod okiem poety i reżysera António Reisa. Jego pełnometrażowy debiut Krew (O Sangue) miał premierę na MFF w Wenecji w 1989 roku. Kolejny film Dom z lawy (Casa de Lava), zrealizowany na wyspie Fogo w archipelagu Wysp Zielonego Przylądka, był pokazywany w Cannes w 1994 roku. Następnie nakręcił m.in. Kości (Ossos), W pokoju Wandy (No Quarto da Vanda), Gdzie spoczywa twój uśmiech? (Où gît votre sourire enfoui?) o twórczości Danièle Huillet i Jean-Marie Strauba. Obok Manoela de Oliveiry, Akiego Kaurismäkiego i Víctora Erice'a wyreżyserował jedną z części nowelowego Centro Histórico pod tytułem Słodki egzorcysta (Sweet Exorcist). Jego prace były prezentowane w galeriach i muzeach na całym świecie. W 2014 roku za Konia Forsę (Cavalo Dinheiro) otrzymał tytuł najlepszego reżysera na MFF w Locarno.
1987 Cartas a Julia (short)
1990 Krew / O Sangue / Blood
1994 Dom z lawy / Casa de Lava / Down to Earth
1997 Kości / Ossos / Bones
2000 W pokoju Wandy / No Quarto da Vanda / In Vanda's Room
2001 Danièle Huillet, Jean-Marie Straub, cinéastes (odcinek Cinéastes, de notre temps, TV serie)
2002 Gdzie spoczywa twój uśmiech? / Onde Jaz o Teu Sorriso? / Où gît votre sourire enfoui? / Where Does Your Hidden Smile Lie?
2003 6 bagatelas (short)
2006 Pochód młodości / Juventude Em Marcha / Colossal Youth
2007 Tarrafal (short in O Estado do Mundo / The State of the World)
2007 Łowcy królików / The Rabbit Hunters (short in Memories, Jeonju Digital Project)
2009 Ne change rien
2010 O Nosso Homem / Our Man (short)
2012 Słodki egzorcysta / Sweet Exorcist / Lamento da Vida Jovem (short in Centro Histórico)
2014 Koń Forsa / Cavalo Dinheiro / Horse Money
2018 Vitalina Varela