English

Silvestre

João César Monteiro
Portugalia 1981 / 118’
Kwiat morza

Mroczna Silvestre ożywia świat ludowych podań i baśni (Sinobrody), a wraz z nim ducha średniowiecznego wędrownego teatru. To rozgrywająca się w XV wieku pozornie lekka i naiwna opowieść o dwóch siostrach, złamanym zakazie, odciętej dłoni, dziewczynie ukrytej w zbroi rycerza i smokach. Reżyser zabiera nas w pełną przygód podróż w głąb narodowych mitów założycielskich, by odkryć stanowiące ich fundament pokłady przemocy. W głównej roli tego prezentowanego w weneckim konkursie filmu zadebiutowała na ekranie Maria de Medeiros, czyli pamiętna Fabienne z Pulp Fiction. Jej postać odsyła do figury kobiety-rycerza, Joanny d'Arc. Śmiało czerpiąc z malarstwa, kina, teatru i poezji, Monteiro sięga w przeszłość, by odkryć korzenie faszyzmu, raz po raz kładącego się cieniem na portugalskiej historii. Ale kinofile mogą w tym filmie odkryć jeszcze inne powinowactwa: będąca popisem niezwykłej wyobraźni, pełna mrocznego humoru Silvestre bez wątpienia zainspirowała Miguela Gomesa, autora głośnej trylogii Tysiąc i jedna noc (2015).

Małgorzata Sadowska

João César Monteiro

(1939-2003) Jeden z najoryginalniejszych i zarazem najmniej znanych twórców europejskiego kina, reżyser, aktor, krytyk, pisarz i poeta. Absolwent London Film School, którego twórczości nie sposób jednak przypisać do żadnej ze szkół filmowych. Jego osobne, erudycyjne, ekscentryczne, a czasem uchodzące za kontrowersyjne filmy czerpią z poezji, filozofii, teatru i malarstwa. Jeśli szukać w nich kinowych inspiracji, to niewątpliwie jedną z kluczowych dla Monteiro postaci jest Buster Keaton. Wychowany w czasach dyktatury Salazara Portugalczyk ostrze swoich podszytych czarnym humorem opowieści wymierzył w stróżów publicznej moralności: kościół, państwo, rodzinę. W swoich pierwszych filmach poddawał analizie narodowe mity założycielskie, by później stworzyć na ekranie postać świętego profana, João de Deusa, który zawdzięcza swoje imię patronowi prostytutek, rybaków i chorych psychicznie. De Deus ucieleśnia na ekranie - jak pisał o nim Haden Guest - przenikające twórczość Portugalczyka sprzeczności: ascetyczny dandyzm, religijną perwersję, zmysł komicznej tragedii, rodzaj slapstickowego fatalizmu. 

Wybrana filmografia

1969 Sophia de Mello Breyner Andresen (dokument)

1975 Que Farei eu com Esta Espada? / What Shall I do with This Sword? (dokument)

1978 Veredas / Paths

1981 Silvestre

1986 Kwiat morza / À Flor do Mar / Hovering Over the Water

1989 Wspomnienia z Żółtego Domu / Recordações da Casa Amarela / Recollections of the Yellow House

1992 Ostatnie zanurzenie / O Último Mergulho / The Last Dive

1995 Komedia Deusa / A Comédia de Deus / God's Comedy

1997 Biodra Johna Wayne'a / Le Bassin du J.W. / The Hips of J.W.

1998 Śluby Deusa / As Bodas de Deus / God's Wedding

2000 Królewna Śnieżka / Branca de Neve / Snow White

2003 Odejścia i powroty / Vai e Vem / Come and Go

Twórcy

reżyseria João César Monteiro
scenariusz Jõao César Monteiro
zdjęcia Acácio de Almeida
montaż Teresa Caldas, João César Monteiro, Manuela Viegas
muzyka Helena Alfonso, Segréis de Lisboa, Grupo Etnográfico de Tuzelo, Kenneth Frazer, Catarina Latino (performers)
obsada Maria de Medeiros, Teresa Madruga, Luís Miguel Cintra
producent Paulo Branco
produkcja V.O. Filmes
właściciel praw Films Sans Frontiers
język portugalski
barwa kolor