Są takie czasy, kiedy nie da się uciec przed polityką. Nawet jeśli jesteś takim autsajderem jak Franek, student malarstwa, który swojemu kumplowi wspierającemu solidarnościowe podziemie obwieszcza: życie mnie nie interesuje. Jest zima 1981 roku, początek stanu wojennego. Chłopak nie angażuje się w działalność opozycji. Wszystko się jednak zmieni, gdy pewnego wieczoru zasiedzi się u dziewczyny. Godzina milicyjna, kilka słów za dużo przy próbie wylegitymowania, areszt. Odkryte w mieszkaniu ulotki, które przekazał mu przyjaciel, nie poprawią jego sytuacji. Sprawa staje się polityczna. Adam Sikora (Wydalony - konkurs 9. NH; Powrót Giganta - 17. NH) w swoim dusznym, rozgrywającym się w więziennych wnętrzach filmie wraca do jednego z kluczowych tematów swojej twórczości - potrzeby alienacji, życia poza głównym nurtem. Historyczny kontekst nadaje tej postawie przewrotną wymowę. Indywidualizm chłopaka ma w sobie element konformizmu, ale rzeczywistość, uzbrojona w ironię i przypadek, każe mu zweryfikować swoją postawę. Przemianę Franka, jego ponowne wejście w życie, przekonująco ukazuje Łukasz Sikora, syn reżysera.
Urodził się w 1960 roku w Mikołowie. W 1988 roku ukończył studia na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi. Bywa operatorem, scenarzystą i reżyserem. Najbardziej znany jest jako autor zdjęć - pracował przy tak głośnych i nagradzanych filmach jak Młyn i krzyż Lecha Majewskiego czy Cztery noce z Anną i Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Jako reżyser realizuje filmy zarówno dokumentalne (Blusmeni. Ballada o Janku "Kyksie" Skrzeku, Boże Ciało), jak i fabularne (Ewa, Gigant, Wydalony).
2005 Gigant
2005-2006 Boże Ciało (doc.)
2009 Mikołów (doc.)
2009 Paweł (doc.)
2009 Wydalony / Expelled
2010 Ewa
2016 Powrót Giganta / The Giant’s Return