Mirai to intymna opowieść o rodzącej się zazdrości, która wdziera się w życie 5-letniego Kuna wraz z pojawieniem się w domu młodszej siostry, Mirai. Tym bardziej intymna, bo reżyser oparł jej fabułę na obserwacji zachowania własnego syna. Do rzeczywistości - jak zawsze - wprowadził warstwę magiczną: Kun odkrywa, że w ogrodzie za domem może podróżować w czasie - wyrusza w przyszłość na spotkanie z nastoletnią już Mirai i w przeszłość, gdzie spotyka swoją mamę z czasów dzieciństwa i odkrywa jej równie krnąbrną jak swoja naturę. Spotyka też dziadka, miłośnika motocykli i żołnierza. Dowiaduje się, że rodzinne mity to niekoniecznie tylko opowieści. Hosoda miesza porządki czasowe, nieoczekiwanie przenosi bohaterów z jednej przestrzeni w drugą, przeplata wytwory wyobraźni z tu i teraz, prowadzi widza przez doświadczenia różnych pokoleń. Reżyser przyznaje, że jego intencją było stworzenie filmu chłonącego to, co dzieje się wokół: japońskie społeczeństwo wydaje się być zaprojektowane dla dorosłych, a Mirai ma przypomnieć o tym, że dzieci też są jego częścią i nie należy o nich zapominać.
Wielu dorosłych w Japonii nie bierze ślubu i nie decyduje się na dzieci, więc liczba urodzeń staje się naprawdę niska - dziś jest to już społeczne zagrożenie. Czuję, że wszyscy zapominają, jak wyglądają dzieci, więc chcę im przypomnieć - dzieci istnieją i nie zapominajcie o nich (...). Dorosłe postrzeganie dzieci jest takie, że musimy je wszystkiego uczyć, albo że są gorsze, ponieważ nie są przystosowane do życia w społeczeństwie. Ale kiedy spędzam czas z dziećmi, czuję, że to ja więcej się od nich uczę, a nie odwrotnie - jak myśli społeczeństwo, ponieważ one są takie niezepsute. Żyją inaczej, swobodnie, nie ograniczają się do zasad czy norm społecznych. Za pośrednictwem Mirai chciałem przypomnieć dorosłym, że powinni polubić przebywanie z dziećmi lub być jak dzieci i pozwolić sobie na większą swobodę. Mam nadzieję, że Mirai zmieni to postrzeganie.
www.slashfilm.com/mamoru-hosoda-interview-mirai/
Głębia namysłu nad dziecięcym – czy zwyczajnie: ludzkim – doświadczeniem kryje się za elegancką prostotą kreski. Mamy tu więc zwykłe kinowe przyjemności: scenę slapstickowych podchodów Kuna i jego siostry, dramatyczną sekwencję na dworcu kolejowym, czy ot, fascynujące bogactwo animowanego szczegółu. Każda z tych atrakcji podszyta jest jednak – z braku lepszego słowa – mądrością. W efekcie niemal każdy widz powinien znaleźć tu coś dla siebie.
Jakub Popielecki, filmweb.pl
Mirai zdaje się być snem bardzo mądrego dziecka. "New York Times"
Przemyślany traktat o bólach dorastania. "Empire Magazine"
Mirai zanurza zwykłe rodzinne życie w pięknym nowym świetle. "Daily Telegraph"
Białystok, Kino Forum, 8-9.02
Chodzież, Kino Noteć, od 1.02
Częstochowa, OFK Iluzja, 21-24.02
Józefów, MOK, 2.02
Ełk, ECK, 8 i 10.02
Gdańsk, Kino Kameralne Cafe, od 2.02
Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe, od 1.02
Głuchołazy, CK, 15.02
Katowice, Światowid, od 1.02
Katowice, Pałac Młodzieży, 13.02
Kielce, Fenomen, od 30.01
Konin, Oskard, od 1.02
Koszalin, CK 105, 10.02
Kraków, Kino Agrafka, 10.02
Kraków, Kika, od 1.02
Kraków, Kino pod Baranami, 2-3.02
Kraków, Sfinks, 24.02
Lubartów, Lewart, 8-10.03
Lublin, Bajka, od 1.02
Łódź, Bodo, od 1.02
Łódź, Charlie, od 1.02
Milanówek, Stare Kino, 24.02
Opole, Meduza, od 1.02
Poznań, Kino Bułgarska, od 1.02
Poznań, CK Zamek, od 1.02
Poznań, Rialto, od 1.02
Poznań, Kino Malta, od 1.02
Pruszków, CKiS, 24.02
Radom, Elektrownia, od 15.02
Słupsk, Rejs, 6.02-10.02
Stalowa Wola, Kino Wrzos, 17.02
Toruń, CSW, 1-3.02 i 8-10.02
Warszawa, BOK Białołęka, 17.02
Warszawa, Falenica, od 1.02
Warszawa, Iluzjon, 3.02, 8.02, 17.02 21.02, 27.02
Warszawa, Kino Luna, od 1.02
Warszawa, Multimedialna Biblioteka, 9.02
Warszawa, Kino Muranów, od 1.02
Warszawa, Kinoteka, od 1.02
Warszawa, FINA, 24.02
Wrocław, Kino Nowe Horyzonty, od 1.02
Warszawa, U-jazdowski, 1.02-27.02
Zakopane, Miejsce, od 3.02
Żywiec, Janosik, od 3.02
Japoński reżyser i twórca animacji, nazywany „nowym Miyazakim”. Studiował malarstwo na Kanazawa College of Art. Współzałożyciel studia Chizu. Debiutował w 1999 roku telewizyjną produkcją Digimon.
2000 Digimon
2006 O dziewczynie skaczącej przez czas / Toki o kakeru shôjo
2012 Wilcze dzieci / Ookami kodomo no Ame to Yuki
2018 Mirai