English

Ścieżki uczuć

Olivier Assayas
Sentimental Destinies / Les destinées sentimentales
Francja 2000 / 180’
Koniec sierpnia, początek września Demonlover

Monumentalne, trzygodzinne dzieło zrealizowane na podstawie powieści Jacques’a Chardonne’a jest w dorobku Assayasa zarówno wyjątkowe, jak i dla niego typowe. Tematem Ścieżek uczuć są bowiem dojrzewanie, zdrada i wierność, którym francuski reżyser poświęcił większość swojej twórczości. I nie chodzi tu jedynie o zdradę prowadzącą do rozpadu małżeństwa głównych bohaterów, Jeana i Nathalie, ale również o zobowiązania wobec przeszłości, lojalność wobec tradycji, o kluczowy moment, w którym syn musi podjąć ścieżkę ojca (bądź ją porzucić). Choć akcja filmu rozpoczyna się w roku 1900 i rozgrywa w ciągu trzech burzliwych dekad, jego wymowa pozostaje absolutnie współczesna. Na trudne losy wytwórców porcelany można spojrzeć z perspektywy szczególnego momentu w historii kina, w którym Francuz zrealizował swoje dzieło – w czasie gdy taśmę 35 mm zaczęła wypierać technologia cyfrowa. W tym ujęciu Ścieżki uczuć, w których znalazły się długie sekwencje ukazujące proces ręcznego tworzenia delikatnej porcelany, wydają się manifestem wierności wobec odchodzącego medium, hołdem złożonym filmowym ojcom i poematem na cześć wyjątkowego światła, jakie zdolna jest uchwycić tylko taśma celuloidowa. 

Małgorzata Sadowska

nagrody

FF Cinemania 2000 - Nagroda Publiczności; FF w Maskacie 2003 - najlepszy reżyser; Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych w San Diego 2002 - Nagroda Specjalna (Isabelle Huppert)

Olivier Assayas

Urodzony w 1955 roku w Paryżu. Syn scenarzysty filmowego Jacques’a Remy’ego (właśc. Raymond Assayas). Pierwsze kroki w branży stawiał jako nastolatek, współpracując z ojcem. Niedługo później zaczął realizować pierwsze krótkie metraże. Równolegle rozwijał karierę krytyka filmowego, współpracując ze słynnym „Cahiers du Cinema”. W 1986 roku zrealizował swój pełnometrażowy debiut Bezład. Od tego czasu nakręcił kilkanaście filmów, które zapewniły mu pozycję jednego z najważniejszych autorów kina europejskiego. Do najgłośniejszych tytułów w jego dorobku należą Irma Vep, Po maju (nagroda za scenariusz na festiwalu w Wenecji) i Sils Maria.

Wybrana filmografia

1986 Bezład / Désordre / Disorder

1989 Zimowe dziecko / L’enfant de l’hiver / Winter’s Child

1991 Paryż się budzi / Paris s’éveille / Paris Awakens

1993 Nowe życie / Une nouvelle vie / A New Life

1994 Zimna woda / L’eau froide / Cold Water

1996 Irma Vep

1998 Koniec sierpnia, początek września / Fin août, début septembre / Late August, Early September

2000 Ścieżki uczuć / Les destinées sentimentales / Sentimental Destinies

2002 Demonlover

2004 Czysta / Clean

2007 Przejście / Boarding Gate

2008 Pewnego lata / L’heure d’été / Summer Hours

2010 Carlos (TV series)

2012 Po maju / Après mai / Something in the Air

2014 Sils Maria / Clouds of Sils Maria 

2016 Personal Shopper

2018 Podwójne życie / Doubles vies / Non-Fiction

Twórcy

reżyseria Olivier Assayas
scenariusz Olivier Assayas, Jacques Fieschi
zdjęcia Eric Gautier
montaż Luc Barnier
muzyka Guillaume Lekeu
obsada Emmanuelle Béart, Charles Berling, Isabelle Huppert, Olivier Perrier, Julie Depardieu, Dominique Reymond
producent Jean-Yves Asselin, Bruno Pesery, Jean-Louis Porchet, Gérard Ruey
produkcja Arcade, Arena Films, CAB Productions
właściciel praw Arena Films
język francuski
barwa kolor