English

Mirai

Mamoru Hosoda
Mirai no Mirai
Japonia 2018 / 100’
Midsommar. W biały dzień Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy

Nominowana do Oscara Mirai to intymna opowieść o rodzącej się zazdrości, która wdziera się w życie 5-letniego Kuna wraz z pojawieniem się w domu młodszej siostry Mirai. Reżyser oparł fabułę na obserwacji zachowania własnego syna, a do rzeczywistości wprowadził warstwę magiczną. Kun bowiem odkrywa, że w ogrodzie za domem może podróżować w czasie – wyrusza w przyszłość na spotkanie z nastoletnią już Mirai i w przeszłość, gdzie spotyka swoją mamę z czasów dzieciństwa i odkrywa jej równie krnąbrną jak swoja naturę. Spotyka też dziadka, miłośnika motocykli i żołnierza. Dowiaduje się, że rodzinne mity to niekoniecznie tylko opowieści. Hosoda miesza porządki czasowe, nieoczekiwanie przenosi bohaterów z jednej przestrzeni w drugą, przeplata wytwory wyobraźni z tu i teraz, prowadzi widza przez doświadczenia różnych pokoleń. Reżyser przyznaje, że jego intencją było stworzenie filmu chłonącego to, co dzieje się wokół: japońskie społeczeństwo wydaje się zaprojektowane dla dorosłych, a Mirai ma przypomnieć o tym, że dzieci też są jego częścią i nie należy o nich zapominać.

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Mamoru Hosoda

Japoński reżyser i twórca animacji, nazywany „nowym Miyazakim”. Studiował malarstwo na Kanazawa College of Art. Współzałożyciel studia Chizu. Debiutował w 1999 roku telewizyjną produkcją Digimon.

Wybrana filmografia

2000 Digimon

2006 O dziewczynie skaczącej przez czas / Toki o kakeru shôjo

2012 Wilcze dzieci / Ookami kodomo no Ame to Yuki

2018 Mirai

Twórcy

reżyseria Mamoru Hosoda
scenariusz Mamoru Hosoda
zdjęcia Ryo Horibe
montaż Shigeru Nishiyama
muzyka Masakatsu Takagi
producent Yûichi Adachi, Takuya Itô, Yûichirô Saitô
produkcja Dentsu, Kadokawa, NTT Docomo
polski dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
język japoński, angielski, rosyjski
barwa kolor