Japoński film animowany Mirai w reżyserii Mamoru Hosody w kinach od 1 lutego.
Mirai, japońska animacja Mamoru Hosody, otrzymała nominację do Oscara - przyznawanej przez amerykańską Akademię Filmową, prestiżowej nagrody filmowej - w kategorii długometrażowy film animowany. Mirai wchodzi do polskich kin 1 lutego. To pierwsza japońska animacja, której premiera odbyła się podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Wcześniej nominowana m.in. do Złotych Globów, Satelity i nagrody Critics' Choice.
Mirai
Japonia 2018, 100’
reżyseria i scenariusz: Mamoru Hosoda
zdjęcia: Ryo Horibe
montaż: Shigeru Nishiyama
muzyka: Masakatsu Takagi
Mirai to intymna opowieść o rodzącej się zazdrości, która wdziera się w życie 5-letniego Kuna wraz z pojawieniem się w domu młodszej siostry, Mirai. Tym bardziej intymna, bo reżyser oparł jej fabułę na obserwacji zachowania własnego syna. Do rzeczywistości - jak zawsze - wprowadził warstwę magiczną: Kun odkrywa, że w ogrodzie za domem może podróżować w czasie - wyrusza w przyszłość na spotkanie z nastoletnią już Mirai i w przeszłość, gdzie spotyka swoją mamę z czasów dzieciństwa i odkrywa jej równie krnąbrną jak swoja naturę. Spotyka też dziadka, miłośnika motocykli i żołnierza. Dowiaduje się, że rodzinne mity to niekoniecznie tylko opowieści. Hosoda miesza porządki czasowe, nieoczekiwanie przenosi bohaterów z jednej przestrzeni w drugą, przeplata wytwory wyobraźni z tu i teraz, prowadzi widza przez doświadczenia różnych pokoleń. Reżyser przyznaje, że jego intencją było stworzenie filmu chłonącego to, co dzieje się wokół: japońskie społeczeństwo wydaje się być zaprojektowane dla dorosłych, a Mirai ma przypomnieć o tym, że dzieci też są jego częścią i nie należy o nich zapominać.
Głębia namysłu nad dziecięcym – czy zwyczajnie: ludzkim – doświadczeniem kryje się za elegancką prostotą kreski. Mamy tu więc zwykłe kinowe przyjemności: scenę slapstickowych podchodów Kuna i jego siostry, dramatyczną sekwencję na dworcu kolejowym, czy ot, fascynujące bogactwo animowanego szczegółu. Każda z tych atrakcji podszyta jest jednak – z braku lepszego słowa – mądrością. W efekcie niemal każdy widz powinien znaleźć tu coś dla siebie.
Jakub Popielecki, filmweb.pl
Białystok, Kino Forum, 8-9.02
Chodzież, Kino Noteć, od 1.02
Częstochowa, OFK Iluzja, 21-24.02
Józefów, MOK, 2.02
Ełk, ECK, 8 i 10.02
Gdańsk, Kino Kameralne Cafe, od 2.02
Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe, od 1.02
Głuchołazy, CK, 15.02
Katowice, Światowid, od 1.02
Katowice, Pałac Młodzieży, 13.02
Kielce, Fenomen, od 30.01
Konin, Oskard, od 1.02
Koszalin, CK 105, 10.02
Kraków, Kino Agrafka, 10.02
Kraków, Kika, od 1.02
Kraków, Kino pod Baranami, 2-3.02
Kraków, Sfinks, 24.02
Lubartów, Lewart, 8-10.03
Lublin, Bajka, od 1.02
Łódź, Bodo, od 1.02
Łódź, Charlie, od 1.02
Milanówek, Stare Kino, 24.02
Opole, Meduza, od 1.02
Poznań, Kino Bułgarska, od 1.02
Poznań, CK Zamek, od 1.02
Poznań, Rialto, od 1.02
Poznań, Kino Malta, od 1.02
Pruszków, CKiS, 24.02
Radom, Elektrownia, od 15.02
Słupsk, Rejs, 6.02-10.02
Stalowa Wola, Kino Wrzos, 17.02
Toruń, CSW, 1-3.02 i 8-10.02
Warszawa, BOK Białołęka, 17.02
Warszawa, Falenica, od 1.02
Warszawa, Iluzjon, 3.02, 8.02, 17.02 21.02, 27.02
Warszawa, Kino Luna, od 1.02
Warszawa, Multimedialna Biblioteka, 9.02
Warszawa, Kino Muranów, od 1.02
Warszawa, Kinoteka, od 1.02
Warszawa, FINA, 24.02
Wrocław, Kino Nowe Horyzonty, od 1.02
Warszawa, U-jazdowski, 1.02-27.02
Zakopane, Miejsce, od 3.02
Żywiec, Janosik, od 3.02
Waneko
Kawaii
cojestgrane24
FILMWEB
Japonia-online